Susia ei ole saatu metsästettyä Pohjanmaalla muun maan tahtiin – vielä useita kiintiölupia käyttämättä

Koko maassa sadasta suden kiintiöluvasta on käyttämättä vielä 19. Niistä peräti 12 on Pohjanmaalla. Selvitimme, miksi näin on.

Susi katsoo kameraan lumipyryssä.
Pyynti kohdennetaan ensisijaisesti kokonaisiin laumoihin. Kuva: Dylan Becksholt / AOP

Suden ympärivuotinen rauhoitus päättyi vuodenvaihteessa. Kiintiömetsästys alkoi tammikuun alussa ja se on nyt puolivälissä.

Suurimmassa osassa maata susiluvat on jo käytetty ja metsästys lopetettu. Perjantaina iltapäivällä sadan suden kaatokiintiöstä oli käyttämättä enää 19 lupaa, niistä peräti 12 oli Pohjanmaalla.

Kaskinen–Närpiö-alueelle tuli kahdeksan suden kaatolupaa. Luvat perustuvat koirasusiin ja eläinvahinkoihin. Luvista on käytetty kaksi.

Etelä-Pohjanmaan Peurainnevalle kaatolupia tuli kuusi, ne kaikki ovat vielä käyttämättä. Luvat perustuvat koirasusiepäilyihin.

Sen sijaan maakuntarajalla sijaitsevalle Lauhanvuorelle saadut kuusi kaatolupaa on kaikki käytetty.

Lumipula haittaa

Rannikko-Pohjanmaan riistapäällikkö Stefan Pellas Suomen Riistakeskuksesta kertoo, että syynä lupien vähään käyttöön on lumen puute.

– Kaskisten ja Närpiön seudulla ei ole lunta: maa on mustana. Siellä on todella vaikea löytää suden jälkiä ja sen takia ei tiedetä, missä sudet oleskelevat. Toivottavasti pian saataisiin hieman lunta, toivoo Pellas.

Metsästäjät seuraavat susia myös riistakameroilla ja näköhavainnoilla, mutta sudet kulkevat pitkiä matkoja. Havainnon jälkeen susi on voinut kulkea jo kauas, kertoo Pellas.

Metsästysinnon puutteesta Pellaksen mukaan ei ole kuitenkaan kyse. Hän kertoo, että kun luvat tulivat ja metsästyksen johtajille järjestettiin koulutusta, paikalle tuli yli 70 kiinnostunutta.

– Närpiössä on ollut viime kesänä paljon lammasvahinkoja. Metsästäjät haluavat auttaa tilallisia, jotta vahingot olisivat pienempiä ensi kesänä.

Yle ei tavoittanut sudenmetsästystilannetta Peurainnevalla Etelä-Pohjanmaalla tuntevaa riistapäällikköä.

Koirasudet halutaan poistaa

Luonnonvarakeskus on tunnistanut nyt metsästetyistä susista kolme koirasutta.

Metsästäjät ovat toimittaneet kaadetuista susista DNA-näytteet Luonnonvarakeskukselle tunnistamista varten.

Yksi vahvistetuista kaadetuista koirasusista on Närpiö–Kaskinen-alueelta ja toinen Peurainnevalta, kolmas on Kaakkois-Suomesta.

Alueille myönnettiin koirasusien kaatoluvat kohdennettuina. Nyt nämä yksilöt poistetaan saalistiedoista.

Koirasusi on Suomessa määritelty haitalliseksi vieraslajiksi.

Suden metsästys päättyy 10. helmikuuta.