Pitkään jatkuneista kovista pakkasista huolimatta Saaristomerelle ei rakenneta tänäkään talvena virallisia, valtion ylläpitämiä jääteitä.
Asian vahvistaa Lounais-Suomen elinvoimakeskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Markus Salminen.
– Ei tule jääteitä tänä talvena, se on ihan selvä asia.
Salminen sanoo, että edellisen kerran virallisia jääteitä Varsinais-Suomen alueelle on tehty yli 20 vuotta sitten, talvella 2004. Silloin tehdyistä jääteistä pisin oli Rymättylän Röölasta Houtskariin. Se avattiin helmikuun alussa ja oli käytössä noin neljä viikkoa.
Tuon jälkeen jääteitä ei ole Saaristomerelle rakennettu, koska ei ole ollut tarpeeksi paksuja jäitä. Auton kantavan jään pitää olla yli 40 senttimetriä paksua teräsjäätä.
Jään puutteen lisäksi on toinenkin syy, miksi Saaristomerelle ei ole virallisia jääteitä enää vuosiin tehty.
– Meillä ei ole enää sellaista kalustoa, jolla pystyttäisiin avaamaan jääteitä, jotka risteävät laivaväylien kanssa, Salminen selittää.
Saaristoon avattavat jäätiet vaatisivat railolossin, jotta autot pääsisivät laivaväylien ylitse. Salmisen mukaan railolosseja ei enää ole, koska aiemmin käytössä olleet menivät pilalle.
– Ne olivat vuosia tuolla saarten rannoissa käyttämättöminä ja happanivat. Menivät niin huonoon kuntoon, ettei niitä kannattanut enää elvyttää.
Salmisen mukaan uusia, 100 000 euroa maksavia railolosseja ei kannata ostaa, koska vähäjäisten talvien vuoksi niillä ei juurikaan olisi käyttöä.
Jääteille ei ole saaristossa myöskään samanlaista tarvetta enää kuin menneinä vuosikymmeninä.
– Nykyiset autolautat ovat niin paljon parempia kuin vanhat lautat. Ne kulkevat paremmin jäissä, ei ole sellaista vaaraa, että lauttakaluston takia jäisi ihmisiä mottiin saariin.
Hyvästi viralliset jäätiet
Maanteiden hoidon projektipäällikkö Markus Salminen sanoo, että virallisia jääteitä tuskin tehdään Saaristomerelle tulevinakaan talvina.
– Koskaan ei voi sanoa ikinä, mutta tällä tiedolla ei olla tekemässä.
Vaikka virallisia jääteitä Saaristomerelle ei valtion toimesta tehdäkään, yksityiset ihmiset ovat niitä tehneet pakkastalvina. Esimerkiksi vuonna 2010 Turunmaan saaristolaiset tekivät jääteitä Mossalan ja Iniön välille sekä Nauvon eteläsaaristoon.
Tänäkin talvena niitä saatetaan tehdä, jos pakkaset vielä jatkuvat. Salminen olisi kuitenkin jäälle menon suhteen hyvin varoivainen.
– Itse en kyllä vielä auton kanssa jäille lähtisi. Jää ei ole vielä vahva.
Ero yksityisen ja valtion toimesta tehtävän jäätien välillä on suuri. Mikäli tie on virallinen jäätie, se on osa tieverkostoa, ja sitä koskevat samat vastuut kuin normaalia maantietä. Tienpitäjä vastaa, että jää kestää.
Yksityisellä jäätiellä vastuu on kulkijalla itsellään.
Suomessa avataan perinteisesti joka vuosi kolme virallista jäätietä: Kolin, Hailuodon ja Räisälän jäätiet. Niiden tilanteen voi tarkastaa Finntraficin liikennetilanne-palvelusta.