Moni lenkkeilijä pysähtyy pienelle sillalle Pielisjoen rantaraitilla Joensuun keskustan kupeessa ja kaivaa kameran esiin. Joku on tuonut sillan kaiteelle koristeellisia jääkukkia. Kun aurinko osuu kukkiin, niiden terälehdet sädehtivät joka suuntaan.
Joensuulainen Paula Malinen huomasi kukat jo aikaisemmin talvella. Tammi-helmikuun pakkasissa niitä on ilmestynyt joen varteen lisää. Kukkia voi bongata roskisten päältä, penkeiltä ja kannoilta.
– Ne on kyllä todella kauniita, loistavat upeasti varsinkin aurinkoisina päivinä, Malinen sanoo.
Malinen huhuili kukkien tekijää Joensuun puskaradiossa Facebookissa ja postasi kuvan, jossa terälehdet kimmeltävät auringonnousussa. Tekijä ei ole ilmoittautunut, mutta tykkäysten ja kommenttien perusteella jääkukat ovat ilahduttaneet monia kaupunkilaisia.
– Näitä on kuulemma ollut täällä jo monena vuonna. Ehkä tekijä haluaa ilahduttaa meitä kaikkia niin, että pysyttelee itse salassa, Malinen toteaa.