Milano-Cortinan talviolympialaiset Ylellä 6.–22.2.2026. Kaikki uutiset, tulokset ja lähetysaikataulut löydät talviolympialaisten kisasivustolta.
MILANO. Olympiaurakkansa lauantaina aloittavan Suomen Naisleijonien riveistä kuuluu vihdoin hyviä uutisia. Joukkuetta riivannut norovirus on saatu taltutettua, ja kaikki pelaajat on vapautettu karanteenista. Tieto on huojentava, sillä joukkueen ensimmäinen ottelu torstaina Kanadaa vastaan siirrettiin noroviruskaaoksen vuoksi viikolla.
Turnauksen toinen ottelu on ohjelmassa tänään lauantaina kello 17.40 Yhdysvaltoja vastaan.
Vielä perjantaina Suomen harjoituksista puuttui karanteenien vuoksi yhdeksän pelaajaa, mutta toisaalta näistä esimerkiksi Susanna Tapani ja Emma Nuutinen nähtiin myöhemmin samana päivänä olympialaisten avajaisissa. Karanteeni oli tiettävästi päättynyt harjoitusten ja avajaisten välissä.
Huojentavin tieto liittyy Yhdysvaltoja vastaan pelattavan ottelun kohtaloon.
– Ottelu pelataan, vahvisti jääkiekkoliiton viestintäjohtaja Henna Malmberg aiemmin aamulla Yle Urheilulle.
Myöhemmin päivällä vahvistettiin, että Suomi saapui täydellä joukkueella pelaamaan Yhdysvaltoja vastaan. Suomella on kokoonpanossa täydet 23 pelaajaa.
Naisleijonien päävalmentaja Tero Lehterä muotoili Yle Urheilulle kokoonpanosta niin, että pelaajia on ainakin enemmän kuin eilen.
Naisleijonien GM Kimmo Oikarinen ei aiemmin lauantaina suostunut kommentoimaan joukkueen vahvuutta päivän ottelussa.
– Kaikki ovat päässeet pois karanteenista. Tällä hetkellä tilanne näyttää hyvältä ja vaikuttaa siltä, että olemme saaneet taudin tapetuksi. Sitä en voi kommentoida, millainen kokoonpano meillä illalla on. Lääkärit katsovat vielä tilanteen ennen lähtöä areenalle hieman ennen kello kahta, Oikarinen totesi.
Lienee sanomattakin selvää, että neljän päivän noromankelin jälkeen tunnelmat Naisleijonien joukkueessa ovat katossa, kun edessä on pääsy tositoimiin.
– Eihän täällä ole kuin positiivinen ja iloinen fiilis kaikilla. Töitä on tehty todella paljon sen eteen, että olemme saaneet taudin taltutettua alkaen eristämisistä, siivoamisista ja jopa vaatteiden desinfioinnista vetoketjuja myöten. Olemme tehneet tässä hyvää työtä.
Sveitsi seuraava kärsijä?
Samaan aikaan, kun Suomen tilanne on helpottamassa, Sveitsin joukkue tiedotti perjantai-iltana yhden sen pelaajista saaneen tartunnan. Tartunnan saanut pelaaja on maan lajiliiton mukaan kuitenkin eristetty hyvin eikä yksittäisen tapauksen pitäisi vaikuttaa lauantain Kanada-otteluun.
Sveitsin lauantain aamuharjoituksissa oli vain kuusi pelaajaa ja pari maalivahtia, mutta joukkueenjohdon mukaan alhainen osallistujamäärä ei liity norovirustapauksiin. Enemmän kyse on siitä, että pelipäivän harjoitus on vapaaehtoinen.
Uutista päivitetty kello 16.00: Uutista täydennetty tiedolla, että Suomella on täysi kokoonpano USA-otteluun.