Keski-Suomen aluevaltuusto valitsi lääketieteen tohtori, kauppatieteiden maisteri Piia Vuorelan hyvinvointialueen johtajaksi tiistain kokouksessaan.
Vuorela valittiin johtajaksi valtuuston yksimielisellä päätöksellä.
Hyvinvointialueen johtaja valittiin virkavaalilla, eli aluehallitus ei esittänyt tehtävään ketään tiettyä henkilöä, vaan valtuutetulla olisi ollut mahdollisuus äänestää haluamaansa kelpoisuusehdot täyttävää hakijaa.
Aluevaltuutettu Tapani Kiminkinen (kesk.) esitti kokouksen alussa, että valtuusto valitsisi Piia Vuorelan hyvinvointialueen johtajaksi yksimielisesti.
Ehdotusta kannattivat Moona Seppä (kesk.) ja Toimi Kankaanniemi (ps.), eikä vastaehdotuksia tullut.
Mikä sai Piia Vuorelan hakemaan talousvaikeuksista kärsivän hyvinvointialueen johtajaksi Keski-Suomeen? Näin hän perustelee hakupäätöstään Ylelle:
Vuorelan vahvuutena pidettiin vankkaa kokemusta sekä lääkärin työstä että hallintotehtävistä. Hän on työskennellyt yli 30 vuotta lääkärinä julkisella ja yksityisellä puolella.
Vuorela on naistentautien erikoislääkäri. Kauppatieteiden maisteriksi hän valmistui Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta vuonna 2017.
Vuorela kuvaa ansioluettelossaan itseään kokeneeksi sote-muutosjohtajaksi ja sanoo, että ekonomina hän osaa johtaa taloutta.
Nämä taidot ovat tarpeen Keski-Suomessa, sillä hyvinvointialueen alijäämä on maan suurin.
Alue tasapainottaa parhaillaan talouttaan valtiovarainministeriön asettaman arviointiryhmän tarkkailussa.
Piia Vuorela pitää tärkeänä sitä, että Keski-Suomen hyvinvointialue toteuttaa tämän vuoden talousarvion sisältämät säästötoimet, kuten palveluverkon supistamisen:
Kiitospuheessa korostui luottamuksen merkitys
Piia Vuorelan valintaa pidettiin etukäteen melko varmana. Vuorela oli tullut kokouspäiväksi Espoosta Jyväskylään. Valinnan ratkettua hän tuli valtuuston kokoukseen pitämään kiitospuheen.
Puheessaan hän kiitti valtuutettuja luottamuksesta ja sanoi, että luottamus on kaiken perusta.
Vuorela puhui myös demokratian, yhdenvertaisuuden ja yhteistyön merkityksestä sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen järjestämisessä.
Puheensa päätteeksi hän lähetti lyhyet terveiset valtiovarainministeriöön:
– Kyllä tästä hyvä tulee.
Vuorela muuttaa Keski-Suomeen
Hyvinvointialueen johtajan virka on kuuden vuoden määräaikainen pesti. Siinä on kuuden kuukauden koeaika.
Vuorela sanoo, että hän aloittaa työn Keski-Suomessa ”heti, kun se on mahdollista” – todennäköisesti kevään aikana.
Piia Vuorela kertoo muuttavansa Espoosta Keski-Suomeen. Hänellä on täällä sukulaisia, jotka ovat luvanneet auttaa asunnon etsinnässä.
Vuorelan muu perhe pysyy Espoossa. Perheen nuorin lapsi suorittaa siellä vielä ammattiopintojaan.
Keski-Suomen hyvinvointialueen johtajan paikkaan oli 27 hakijaa, joista kelpoisuusehdot täytti 12 hakijaa. Heistä kuusi kutsuttiin ensimmäisiin haastatteluihin.
Hyvinvointialuejohtajan paikka tuli hakuun sen jälkeen, kun Keski-Suomen hyvinvointialueen ensimmäinen johtaja Jan Tollet erosi viime syksynä tehtävästä luottamuspulan vuoksi.