Kaupan mitta tuli täyteen Jyväskylässä – nuoret näpistivät jopa 50 paistopiste­tuotetta päivässä

Jyväskyläläi­sessä S-marketissa nuorten tekemät punnitus­rikokset ovat lisääntyneet voimakkaasti.

Koululaisten suosima S-market Mäki-Matti joutuu sulkemaan itsepalvelukassat ajoittain arkipäivien aikana voimakkaasti lisääntyneen näpistelyn vuoksi. Video: Niko Mannonen / Yle

Jyväskylän keskustan lähellä sijaitsevassa S-marketissa henkilökunta on havahtunut viime viikkoina punnitusrikosten voimakkaaseen kasvuun.

Kaupan läheisyydessä on monia kouluja, uimahalli ja urheilukeskus. Monet oppilaat käyvät marketissa esimerkiksi liikuntatuntien yhteydessä.

S-market Mäki-Matin marketpäällikkö Mikko Romo lähetti tällä viikolla viestin kaikille lähikoulujen rehtoreille ikävästä ilmiöstä.

Romon mukaan näpistykset kävivät ilmi, kun nuoret tulivat aamupäivien aikana isoilla porukoilla kauppaan.

He punnitsivat irtokarkkeja tai paistopisteiden tuotteita ainoastaan pienen määrän, mutta menivät itsepalvelukassojen läpi täysien pussien kanssa.

Irtokarkkeja kaupan pinkissä kauhassa.
Koulujen lähellä sijaitseviin kauppoihin tulee usein väli- ja ruokatuntien aikana iso joukko nuoria ostoksille samaan aikaan. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Romo kertoo, että henkilökunta alkoi tehostaa seurantaa, kun huomasivat muutaman väärinkäytöksen itsepalvelukassoilla.

Seurannassa ilmeni, että yhden päivän aikana oli jätetty maksamatta jopa 40–50 paistopistetuotetta.

– Tuli aika yllätyksenä, että meillä päivän aikana oli hävinnyt näin paljon punnittavista tuotteista tavaraa.

Marketissa päätettiin sulkea itsepalvelukassat niiksi ajoiksi, kun isompia ryhmiä nuoria tuli asioimaan kerralla.

– Oli surullista huomata, että aika paljon hyllyiltä löytyi sen jälkeen punnitsemattomia tai väärin punnittuja paistopiste- tai irtokarkkipusseja.

Ainoastaan pieni osa nuorista varastaa

Keskimaan turvallisuus- ja riskienhallinta-asiantuntija Pasi Vihertola vahvistaa, että punnitusrikokset ovat yleinen ilmiö erityisesti niissä marketeissa, jotka sijaitsevat koulujen läheisyydessä.

Vihertola kertoo, että näpistyksistä on tehty rikosilmoituksia. Sisä-Suomen poliisista rikoskomisario Annukka Liukkonen vahvistaa, että poliisille on tullut rikosilmoituksia nuorten näpistyksistä.

Liukkosen mukaan myymälänäpistykset ovat voimakkaassa kasvussa koko maassa.

Punnituspetoksia tapahtuu myös miehitetyillä kassoilla, mutta ilmiö on lisääntynyt itsepalvelukassojen yleistymisen myötä.

– Valvontaa on lisätty niinä aikoina, kun on tunnistettu, milloin punnitusrikoksia erityisesti tapahtuu itsepalvelukassoilla, sanoo Vihertola.

S-Market Mäki-Matissa Jyväskylässä.
S-marketin marketpäällikkö Mikko Romo haluaa tuoda nuorten tekememät näpistykset julki, jotta ikävä ilmiö saadaan katkaistua. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Romo huolestuttaa eniten se, ymmärtävätkö kaikki nuoret, että kyse on rikoksesta.

– Se on näpistys aivan kuin tavaran taskuun laittaminen ja kassan ohi käveleminen. Toivon, ettei ole harhakuvitelmaa, että se olisi pienimuotoinen huijaus.

Marketpäällikkö ei ole niin huolissaan kaupan tekemästä tappiosta kuin nuorista itsestään.

– Tärkeintä on saada nuorten väärintoiminta katkeamaan, ettei siitä tule tapaa, Romo kertoo.

Romo ei halua yleistää varastamisen koskevan kaikkia nuoria, koska valtaosa nuorista asiakkaista käyttäytyy fiksusti ja asiallisesti.