Jyväskylän keskustan lähellä sijaitsevassa S-marketissa henkilökunta on havahtunut viime viikkoina punnitusrikosten voimakkaaseen kasvuun.
Kaupan läheisyydessä on monia kouluja, uimahalli ja urheilukeskus. Monet oppilaat käyvät marketissa esimerkiksi liikuntatuntien yhteydessä.
S-market Mäki-Matin marketpäällikkö Mikko Romo lähetti tällä viikolla viestin kaikille lähikoulujen rehtoreille ikävästä ilmiöstä.
Romon mukaan näpistykset kävivät ilmi, kun nuoret tulivat aamupäivien aikana isoilla porukoilla kauppaan.
He punnitsivat irtokarkkeja tai paistopisteiden tuotteita ainoastaan pienen määrän, mutta menivät itsepalvelukassojen läpi täysien pussien kanssa.
Romo kertoo, että henkilökunta alkoi tehostaa seurantaa, kun huomasivat muutaman väärinkäytöksen itsepalvelukassoilla.
Seurannassa ilmeni, että yhden päivän aikana oli jätetty maksamatta jopa 40–50 paistopistetuotetta.
– Tuli aika yllätyksenä, että meillä päivän aikana oli hävinnyt näin paljon punnittavista tuotteista tavaraa.
Marketissa päätettiin sulkea itsepalvelukassat niiksi ajoiksi, kun isompia ryhmiä nuoria tuli asioimaan kerralla.
– Oli surullista huomata, että aika paljon hyllyiltä löytyi sen jälkeen punnitsemattomia tai väärin punnittuja paistopiste- tai irtokarkkipusseja.
Ainoastaan pieni osa nuorista varastaa
Keskimaan turvallisuus- ja riskienhallinta-asiantuntija Pasi Vihertola vahvistaa, että punnitusrikokset ovat yleinen ilmiö erityisesti niissä marketeissa, jotka sijaitsevat koulujen läheisyydessä.
Vihertola kertoo, että näpistyksistä on tehty rikosilmoituksia. Sisä-Suomen poliisista rikoskomisario Annukka Liukkonen vahvistaa, että poliisille on tullut rikosilmoituksia nuorten näpistyksistä.
Liukkosen mukaan myymälänäpistykset ovat voimakkaassa kasvussa koko maassa.
Punnituspetoksia tapahtuu myös miehitetyillä kassoilla, mutta ilmiö on lisääntynyt itsepalvelukassojen yleistymisen myötä.
– Valvontaa on lisätty niinä aikoina, kun on tunnistettu, milloin punnitusrikoksia erityisesti tapahtuu itsepalvelukassoilla, sanoo Vihertola.
Romo huolestuttaa eniten se, ymmärtävätkö kaikki nuoret, että kyse on rikoksesta.
– Se on näpistys aivan kuin tavaran taskuun laittaminen ja kassan ohi käveleminen. Toivon, ettei ole harhakuvitelmaa, että se olisi pienimuotoinen huijaus.
Marketpäällikkö ei ole niin huolissaan kaupan tekemästä tappiosta kuin nuorista itsestään.
– Tärkeintä on saada nuorten väärintoiminta katkeamaan, ettei siitä tule tapaa, Romo kertoo.
Romo ei halua yleistää varastamisen koskevan kaikkia nuoria, koska valtaosa nuorista asiakkaista käyttäytyy fiksusti ja asiallisesti.