Kristiinankaupungin kaupunginvaltuusto irtisanoi eilisessä kokouksessaan sivistysjohtaja Maarit Söderlundin tehtävästään.
Tämä on kolmas kerta, kun valtuusto on käsitellyt irtisanomista.
Kaupunginvaltuusto erotti sivistysjohtajan ensimmäisen kerran tammikuussa 2025, mutta päätös raukesi. Uusi irtisanomispäätös tehtiin maaliskuussa.
Syitä irtisanomiseen mainittiin muun muassa johtamisessa olleet puutteet ja kaupungin varojen huolimaton käyttö. Syytösten mukaan Söderlund oli toistuvasti ostanut lahjoja, kuten kukkia, suklaata ja rantapyyhkeitä henkilökunnalle.
Söderlund kiisti joulukuussa 2024 pidetyssä kuulemistilaisuudessa varojen tarkoituksellisen väärinkäytön, mutta myönsi erehdykset matkakulujen laskutuksessa.
Kaupunki teki myös rikosilmoituksen Söderlundin tekemistä, kaupungin virheellisiksi katsomista matkakorvauksista.
Söderlund valitti irtisanomisestaan hallinto-oikeuteen, joka kumosi kaupungin päätöksen lokakuussa 2025.
Nyt irtisanomista käsiteltiin kolmannen kerran.
Söderlund on ollut pidätetty virastaan vuoden 2025 alusta. Hänet on valittu Kyyjärven kunnan sivistysjohtaja-rehtoriksi viime viikon maanantaina.