Vasemmistoliitolle aukeaa uusi toimitila Turun kauppatorin välittömään läheisyyteen Aurakadun ja Yliopistonkadun kulmaan. Se on avoinna tahoille, jotka jakavat vasemmistolaisen arvopohjan, kertoo Turun Vasemmistoliiton järjestökoordinaattori Melissa Jolma.
Tilaa haettiin hänen mukaansa usean kuukauden ajan viime vuoden puolella. Keskustelun toimitilan saamisesta Turun keskustaan avasi europarlamentaarikko Li Andersson (vas.).
– On tarkoitus, että Li Anderssonilla on jatkossa kansalaisvastaanottoja tässä tilassa, Jolma kertoo.
Tilassa voivat hänen mukaansa kokoontua vasemmistoliiton jäsenjärjestöt sekä muut sidosryhmät, ja siellä järjestetään myös tapaamisia kansanedustajien ja paikallisten poliitikkojen kanssa.
Ortodoksisen kirkon takana olevan tilan vuokra oli Jolman mukaan yllättävän kohtuullinen.
Jolma myöntää, että vuoden päästä järjestettävät eduskuntavaalit on yksi syy haluun olla Turun keskustassa. Samaan aikaan puolueessa on huomattu, että monet kaipaavat yhteiskunnallista keskustelua ja kohtaamisia poliitikkojen kanssa.
Tästä johtuen alueen vasemmiston toimijat halusivat pysyvämmän tilan eikä vain vaalien alla tutuksi tulleita vaalikahviloita.
Andersson käynnisti viime vuonna myös Käänne-festivaalin, joka on koonnut yhteen yhteiskunnallisia keskustelijoita.