Ulkoministeriön konsulipäällikön Jussi Tannerin mukaan al-Holin leirin sulkemisesta ilmoitetaan pian, ehkä jo tänään. Leiri alkaa olla käytännössä tyhjä.
Suurin osa leirillä olleista ihmisistä on päätynyt vapauteen.
Leirillä oli vielä alkuvuodesta kymmenkunta suomalaista. Tanner sanoo, ettei voi kertoa heidän tilanteestaan tarkasti.
– Sen voin sanoa, että lasten tilanne ei ole vieläkään mikään hyvä. He ovat olleet seitsemän vuotta olosuhteissa, jotka eivät ole lapsille sopivia. Nyt herättää tiettyä huolta se, että mihin he päätyvät leiriltä tämän jälkeen, Tanner sanoi Ylen aamussa.
Ulkoministeriössä pohditaan nyt, miten Suomen viranomaiset voisivat auttaa lapsia.
Tästä voit katsoa Tannerin haastattelun ja asiaa käsittelevän studiokeskustelun.
Kaikki eivät halua takaisin Suomeen
Koillis-Syyriassa sijaitsevalla leirillä on pidetty pääasiassa terroristijärjestö Isisin taistelijoiden vaimoja, järjestöön liittyneitä naisia ja heidän lapsiaan jo vuodesta 2019 saakka.
Yhteensä Suomi on Tannerin mukaan kotiuttanut Koillis-Syyriasta 36 suomalaista. Heistä suurin osa on lapsia.
Tanner kertoi marraskuussa Ylelle, että Suomi on valmis kotiuttamaan al-Holista kaikki lapset, tarvittaessa äiteineen, jos äidit olisivat siihen halukkaita.
– Toisin kuin näiden 36:n (kotiutetun) osalta, meillä ei ole sellaista minkäänlaista toimivaa dialogia näiden lasten huoltajien kanssa. He kyllä tietävät, miten meihin saa yhteyden, jos heitä asia kiinnostaa, Tanner sanoi tuolloin.