Näsijärven jääkahvila avautui hiihtolomiksi Tampereella – tällaista siellä on

Näsijärven jääkahvilan uudet yrittäjät ottivat homman haltuun vain muutamassa viikossa.

Ensimmäiset asiakkaat pääsivät nauttimaan jääkahvilan herkuista perjantaina. Video: Marko Melto / Yle

Tampereen supersuositun jääkahvilan uudet yrittäjät pistivät kahvilan pystyyn Näsijärven jäälle vain parissa viikossa.

Aikataulu on ollut tiukka, mutta perjantaina ensimmäiset asiakkaat pääsivät nauttimaan kahvilan herkuista.

Tuoreet yrittäjät Elli Hakanen, 21 ja Hilma Auvila, 23 ovat tulevasta innoissaan.

– Nyt on tosi hyvä fiilis. Aamulla oli pientä härdelliä, mutta kaikesta aina selviää, Auvila sanoo.

– Suurta härdelliä, Hakanen lisää.

Jääkahvila Näsijärvellä
Kahvilassa tarjoillaan lettuja, makkaraa ja kuumia juomia. Kuva: Marko Melto / Yle

Hakanen ja Auvila ovat ensimmäisen vuoden yrittäjäopiskelijoita Tampereen ammattikorkeakoulussa.

Jääkahvila on toiminut Rauhaniemessä Näsijärven jäällä opiskelijavoimin myös muutamana edeltävänä talvena.

Hakanen ja Auvila saivat idean kahvilayrittäjyydestä muutama viikko sitten, kun edellinen yrittäjä laittoi kahvilatoiminnan myyntiin. Pyörät lähtivät pyörimään nopeasti, ja avajaisia päästiin viettämään juuri sopivasti talvilomien kynnyksellä.

”Kaikki jäätyy”

Kylmyys tuo omat haasteensa jääkahvilan pyörittämiseen. Yrittäjien mukaan esimerkiksi maksupäätteet jäätyvät herkästi.

– Kaikki jäätyy. Onneksi on keksitty kaikkea sellaista, minkä avulla hommat saa onnistumaan näilläkin säillä, Hakanen toteaa.

Nuoret naiset poseeraavat, toisella kädessäään kahvikannu, toisella grillimakkara.
Jääkahvilan yrittäjät toivovat, että sää suosii jatkossakin. Kuva: Marko Melto / Yle

Poikkeuksellisissa olosuhteissa yrittäminen ei kaksikkoa juuri stressaa.

– Tulipaikka aiheuttaa toki vähän jännitystä, koska siihen ympärille kertyy nopeasti pieni lammikko. Siihen meidän pitää keksiä järkevämpi ratkaisu.

Kahvila on auki säävarauksella koululaisten talvilomaviikon ajan. Tulevan viikon aikana on tarkoitus järjestää myös tapahtumia, kuten yökahvila ja livemusiikkia.

Tuhansia kävijöitä

Hakanen ja Auvinen odottavat tänäkin vuonna paikalle runsaasti kävijöitä. Edeltävinä talvina asiakkaita on ollut jopa tuhansia.

Tamperelaiset Mari Teelmäki ja Eino Vaajasaari ovat tulleet avajaispäivänä paikalle maistamaan jääkahvilan lettuja.

Nainen ja pieni poika istuvat jäällä olevan pöydän ääressä. Nainen leikkaa lettua.
2-vuotias Eino Vaajasaari käy mielellään museoissa. Muutaman päivän mittaiselle talvilomalle on suunnitteilla mahdollisimman paljon ulkoilua. Kuva: Marko Melto / Yle

Teelmäki kertoo, että oli kuullut kahvilasta aiempinakin vuosina.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun tulimme käymään, ja tosi kivalta vaikuttaa.

Yleisöryntäykseen yrittäjät ovat varautuneet parhaansa mukaan.

Onneksi Tampereella tukut ovat lähellä ja tarvittaessa löytyy myös apukäsiä, Auvila sanoo.

– Toivomme, että tavaraa riittää. Jos näyttää huonolta, niin sitten ei muuta kuin puhelin laulamaan ja lisää tavaraa jäälle.

Jo avajaispäivänä näyttää siltä, että toisen yrittäjistä on lähdettävä tekemään päivän toinen tukkureissu.

Kahvila on auki myös maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna, jos kävijöitä riittää ja olosuhteet sallivat.