Irlantilainen nyrkkeilijä Katie Taylor on yksi naisten nyrkkeilyn suurimmista nimistä. Lontoon 2012 olympiavoittaja ja moninkertainen maailmanmestari on kehittänyt lajia maailmalla ja vaikuttanut myös suomalaiseen nyrkkeilyyn.
Mira Potkosen yllätysvoitto 60 kilon sarjassa Rio de Janeirossa päätti Taylorin amatööri- ja olympiauran vuonna 2016.
Ottelu on yksi suomalaisen nyrkkeilyn merkittävimmistä hetkistä. Potkonen on myöhemmin korostanut Taylorin merkitystä ja arvostanut tämän saavutuksia.
Potkonen voitti olympiapronssia Riosta ja myös Tokiosta 2021. Hän on viimeisin suomalainen kesäkisojen olympiamitalisti.
Taylor on kohdannut myös suomalaisen Eva Wahlströmin kahdesti: kerran amatöörinä EM-finaalissa 2005 ja kerran ammattilaisena vuonna 2018 Madison Square Gardenissa. Taylor voitti molemmat kohtaamiset pisteillä.
Ammattilaisottelussa Taylor puolusti WBA- ja IBF-kevytsarjan maailmanmestaruusvöitään, ja Wahlström oli tuolloin hallitseva WBC-liiton ylemmän höyhensarjan maailmanmestari. Ottelu oli historiallinen, sillä kaksi hallitsevaa maailmanmestaria kohtasi eri painoluokista.
Taylorin menestys on inspiroinut monia suomalaisia naisnyrkkeilijöitä. Muun muassa MM-pronssinainen Elina Gustafsson on maininnut Taylorin yhdeksi suurimmista esikuvistaan.
Nyt Katie Taylor on ilmoittanut lopettavansa pitkän, menestyksekkään uransa. Kahden painoluokan kiistaton maailmanmestari ei ole otellut viime heinäkuun jälkeen, jolloin hän voitti Amanda Serranon New Yorkissa.
39-vuotias Taylor aikoo otella vielä yhden jäähyväisottelun kotikaupungissaan Dublinissa tämän vuoden aikana.
Hän toivoo, että uran päättävä ottelu järjestetään legendaarisella Croke Park -stadionilla, mutta muitakin vaihtoehtoja on.
Tarkka ajankohta ja vastustaja ovat vielä avoinna, mutta Taylorin mukaan uran päättäminen kotimaassa on ollut hänen pitkäaikainen unelmansa.
– Tämä on ollut uskomaton matka, ylä- ja alamäkineen. Olen aina halunnut päättää urani Irlannissa, Taylor kertoi.
Taylorin tilasto ammattilaiskehissä on komea: 25 voittoa ja vain yksi tappio.