Elinvoima­keskukset ja KEHA-keskus saattavat vähentää jopa lähes 300 henkilö­työvuotta

Valtion virastojen talouden sopeuttamis­tarve edellyttää henkilöstö­vähennyksiä.

Elinvoimakeskukset ja Työllisyys-, kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) aloittavat valtakunnalliset yt-neuvottelut. KEHA-keskus kertoo asiasta tiedotteessaan.

Keskusten sopeuttamistarve voi edellyttää henkilötyöpanoksen vähentämistä enintään 296 henkilötyövuodella, tiedotteessa kerrotaan. Neuvottelut koskevat kokonaisuudessaan virastojen toimintamenoilla palkattua henkilöstöä.

Sopeuttamis- ja säästötoimenpiteistä huolimatta virastojen toimintamenomäärärahat eivät riitä menojen kattamiseen vuonna 2027.

Yt-neuvottelut toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa viikolla 11 aloitetaan valtakunnalliset yhteistoimintaneuvottelut, joita koskien KEHA-keskus on tänään torstaina antanut henkilöstöjärjestöille neuvotteluesityksen.

Toisessa vaiheessa kaikissa elinvoimakeskuksissa ja KEHA-keskuksessa käydään myöhemmin keväällä annettavien neuvotteluesitysten perusteella virastokohtaiset yhteistoimintaneuvottelut, jotka kestävät lähtökohtaisesti vähintään kuusi viikkoa.

KEHA-keskus on valtion asiantuntijavirasto, joka tukee työllisyyttä, kotoutumista, digitalisaatiota ja tiedolla johtamista. KEHA-keskus vastaa myös elinvoimakeskusten kehittämis- ja hallintopalveluista.

Elinvoimakeskuksissa ja KEHA-keskuksessa työskentelee yhteensä noin 2 600 työntekijää.