Naudat kärsivät vilusta, nälästä ja kivusta – käräjäoikeus langetti viiden vuoden eläintenpitokiellon

Kymmeniä nautoja Pohjois-Satakunnassa pitänyt nainen laiminlöi oikeuden mukaan eläinten riittävästä hyvinvoinnista huolehtimisen yli vuoden ajan.

Porin oikeustalon sisäänkäynti edestäpäin kuvattuna.
Satakunnan käräjäoikeus langetti pitkän eläintenpitokiellon nautojen hoidon laiminlyönneistä. Kuva: Pipsa Uutto-Rajakallio / Yle

Satakunnan käräjäoikeus on tuominnut pohjoissatakuntalaisen naisen viiden vuoden eläintenpitokieltoon ja 50 päiväsakkoon eläinsuojelurikoksesta.

Oikeuden mukaan kymmeniä nautoja pitänyt nainen laiminlöi vuoden 2023 helmikuun ja maalikuun 2024 välisenä aikana eli runsaan vuoden ajan eläinten riittävästä hyvinvoinnista huolehtimisen.

Käräjäoikeus katsoo, että naisen laiminlyönnit aiheuttivat eläimille tarpeetonta kärsimystä kivun, nälän, janon ja kylmyyden muodossa.

Tuomion perusteluissa todetaan, että vaikka tuomitun tarkoituksena ei ole ollut aiheuttaa eläimilleen kärsimystä, kyse on joka tapauksessa törkeän huolimattomasta menettelystä.

Tuomitun pitämät tai omistuksessa olevat eläimet määrättiin valtiolle menetetyiksi. Oikeuden määrämä eläintenpitokielto päättyy 28.2.2031.

Satakunnan käräjäoikeuden antama tuomio ei ole lainvoimainen. Siitä voi valittaa hovioikeuteen.