Invapaikkojen väärinkäyttö on lisääntynyt roimasti: lupaa kierrätetään jopa suvun kesken, vaikka luvanhaltija on kuollut

Yleisintä on pysäköinti ilman lupaa tai toisen invaluvan käyttäminen. Liikkeellä on myös väärennettyjä ja kuolleiden henkilöiden lupia.

Johtava pysäköinnintarkastaja Päivi Parpala kertoo, että invalupia käytetään väärin monilla tavoilla. Virheistä annetaan yhä enemmän virhemaksuja ja kirjallisia huomautuksia Kokkolassakin. Video: Heini Holopainen / Yle.

Invapaikkojen väärinkäyttö on lisääntynyt merkittävästi Suomessa, ja ilmiö on kasvussa.

Luvaton käyttö on jopa kaksinkertaistunut kolmessa vuodessa, selviää Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistyksen tilastoista. Yhdistys edustaa yksityistä pysäköinninvalvonta-alaa.

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan Christian Metsärannan mukaan ilmiö kasvaa vuosi vuodelta, ja kirjo on yllättävän laaja.

– Invatunnuksia on myös väärennetty, kopioitu tai jopa ostettu ulkomailta. Joskus tunnuksen omistaja on kuollut, mutta kortti kiertää edelleen liikenteessä, Metsäranta kertoo tiedotteessa.

Yksi yleisimmistä laiminlyönneistä on pysäköinti invapaikalle ilman tunnusta. Hyvin tavallinen virhe on myös, että lupaa käyttää väärä henkilö, vaikka perheenjäsen, joka hoitaa yksin liikkumisesteisen asioita. Usein myös lupa on vanhentunut.

Invatunnus on henkilökohtainen. Sen lainaaminen on yhtä laitonta kuin tunnuksen väärentäminen.

Auton etuikkunan takaa näkyy invapysäköintilupa auton kojelaudalla.
Invapysäköintilupa on voimassa yleensä 10 vuotta. Kuva: Heini Holopainen / Yle

Metsäranta korostaa, että tunnuksen väärinkäyttö on välinpitämättömyyttä: se kohdistuu heikoimmassa asemassa oleviin.

– Jos invapaikka on luvattomassa käytössä, voi se aiheuttaa jopa terveydellisiä haasteita tunnuksen haltijalle tai vähintään arki hankaloituu.

”Kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan”

Ilmiön kasvu näkyy kunnallisessakin pysäköinninvalvonnassa.

Autojen väärinpysäköinti kunnallisille invapaikoille on lisääntynyt viime vuonna esimerkiksi Kokkolassa, Seinäjoella ja Vaasassa.

Pysäköintivirhemaksuja virheellisestä invapysäköinnistä rapsahti Kokkolassa ja Vaasassa molemmissa noin 200 viime vuonna, mikä on useita kymmeniä enemmän kuin edellisvuonna.

Kokkolan johtava pysäköinnintarkastaja Päivi Parpala pitää nousua suurena, sillä invapaikkoja on verrattain vähän. Kokkolan keskustasta niitä löytyy 18, keskustan ulkopuolella eniten niitä on keskussairaalan alueella.

Pysäköinnintarkstajan asuinen nainen seisoo kasulla.
Invalupien kopioinneista ja väärennöksistä menee aina tieto poliisille, muistuttaa Kokkolan johtaja pysäköinnintarkastaja Päivi Parpala. Kuva: Heini Holopainen / Yle

Pysäköinninvalvojat pitävät väärinkäytöksiä lähinnä piittaamattomuutena.

– Valitettavan usein kohtaa kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan, tiivistää Päivi Parpala.

Vaasan vastaavan pysäköinnintarkastajan Jaana Lindholmin mukaan invapaikkojen liikennemerkkejä on vaikea olla huomaamatta.

– Varmaan ajatellaan, että tässä menee vain hetki, ettei tämä pysäköinti ketään häiritse.

Kokkolassa on törmätty myös niin kutsuttuihin perintökortteihin. Kuolinpesä on myynyt auton, jonka mukana ostajalle on kulkeutunut voimassa oleva invalupa, jota myös käytetään.

– Sitäkin kuulee, että kortti on saattanut kiertää suvuittain. Onneksi se on aika harvinaista, sanoo Parpala.

Ilmiö on tuttu myös Seinäjoella, kertoo kaupungin pysäköinnintarkastaja Matti-Pekka Saari.

– Asiakas käytti edesmenneen puolisonsa lupaa ja väitti kyseisen luvan olevan autokohtainen eikä suinkaan henkilökohtainen, Saari sanoo.

Rikosilmoituksiakin rapsahtaa

Kokkolassa ja Vaasassa väärinkäyttäjiä on saatu kiinni tehostetulla valvonnalla. Kokkolassa valvontaa on kohdistettu alueille, joissa virheitä tapahtuu. Myös se selittää pysäköintivirhemaksujen määrän kasvua.

Kopioinneista ja väärennöksistä tehdään rikosilmoitus. Myös tapauksissa, joissa toisen henkilön tunnusta käytetään väärin, voidaan ilmoittaa poliisille.

Väärinpysäköinnistä seuraa suullinen tai kirjallinen huomautus tai virhemaksu.