Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa on perjantaina riidelty vanhusten digipalveluja koskevasta laista. Sote-valiokunta äänesti, ja lakiesitystä ei enää lähetetä uudestaan perustuslakivaliokunnan arvioon.
Hallituspuolueiden kanta voitti äänin 9-8, kertoi valiokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru (sd.) ylimääräisen kokouksen jälkeen.
Hallitus hakee lakimuutoksilla 51 miljoonan euron säästöjä.
Kiistelyn kohteena olevassa lakiesityksessä säädetään teknologisten ratkaisujen käytöstä vammais- ja vanhuspalveluissa.
Esityksen mukaan ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoitusta voidaan laskea, jos teknologialla ja teknisellä valvonnalla voidaan korvata välitöntä hoitotyötä. Laskennallisesti hoitajia voitaisiin vähentää 800.
Syytökset lentelivät kiivaasti kokouksen jälkeen
Sote-valiokunnan hallituspuolueiden edustajat haluavat laista tehtävän mietinnön valmiiksi ja lain eteenpäin äänestykseen.
Valiokunnan jäsenten tunteet kävivät kuumana kokouksen jälkeen.
Pia Sillanpää (ps.) syytti oppositiota valiokunnan sisäisten asioiden vuotamisesta medialle. Opposition edustajat taas syyttivät hallituksen edustajia yhteisten pelisääntöjen rikkomisesta, ja asiantuntijoiden näkemysten ohittamisesta.
Sillanpää arvosteli jo torstaina Ilta-Sanomissa puheenjohtaja Kiurun toimintatapoja. Sillanpään mukaan Kiuru jälleen kerran hidastaa valiokunnan työtä ja hallituksen esitysten käsittelyä ylipitkillä monologeillaan.
Puhemies Jussi Halla-aho meni kello yhdentoista jälkeen valiokunnan huoneeseen seuraamaan kokousta, ja poistui sieltä noin tunnin päästä. Halla-aho oli myös joulukuussa 2024 kuuntelemassa kokousta, kun sote-valiokunnassa kuohui toisen lakiesityksen takia.
Kokoukseen mennyt Kiuru kertoi, että puhemiehellä on aina oikeus tulla valiokuntien kokouksiin.
Kiista koskee perustuslaillista arviota
Tämän vuoden budjettia koskevaa lakiesitystä ei ehditty käsitellä syksyllä, koska perustuslakivaliokunta vaati siihen täsmennyksiä.
Valiokunnan mielestä teknologisten ratkaisujen määrittely oli hallituksen esityksessä liian yleispiirteistä ja erittelemätöntä perusoikeuksien kannalta.
Lakiesitystä on muokattu asiantuntijakuulemisten jälkeen, mutta PeV:n esiinnostamat ongelmat eivät ole täysin poistuneet.
Ylen tietojen mukaan viisi sote-valiokunnan kuulemasta kuudesta asiantuntijasta suositti lain palauttamista ministeriöön valmisteltavaksi tai vähintään sen lähettämistä uudelleen perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi. Vain yksi asiantuntija oli sitä mieltä, että laki voi edetä äänestykseen tässä muodossa.
Hallituksella ja oppositiolla on toki erimielisyyttä säästöistä, mutta kyse on myös siitä, kuinka paljon lakia voi muuttaa ilman uutta perustuslaillista arviota.
Oppositio vetosi eduskunnan työjärjestyksen 38 pykälään, jonka mukaan:
”Jos valiokunnassa valmistelevasti käsiteltävän lakiehdotuksen tai muun asian perustuslainmukaisuudesta tai suhteesta ihmisoikeussopimuksiin on epäselvyyttä, valiokunnan tulee pyytää asiasta lausunto perustuslakivaliokunnalta.”