Formula 1 ei ole ollut koskaan niin naismyönteinen sarja kuin se on nyt. Monissa näkyvissä rooleissa on naisia.
Angela Cullen on seitsenkertaisen MM-voittajan Lewis Hamiltonin pitkäaikainen kuntovalmentaja. Esteban Oconin kisainsinööri Laura Müller on ensimmäinen nainen alallaan.
Hannah Schmitz on yksi tärkeistä hahmoista Red Bull -tallin menestyksen taustalla. Claire Williams ja Monisha Kaltenborn ovat ensimmäisiä naispuolisia tallipäälliköitä. Esimerkkejä on lukuisia.
Varteenotettavia naiskuljettajia F1:ssä ei silti edelleenkään ole. Sarjan historiassa varsinaisessa kisassa on ajanut ainoastaan kaksi naista: Maria-Teresa de Filippis (1958) ja Lella Lombardi (1974–1976). Lombardi on ainut nainen, joka on yltänyt pisteille.
Siihen, että naisille luodaan edellytyksiä edes hätyytellä F1-portteja, on viime vuosina sarjassa ja talleissa panostettu. F1-tallien nuorten kuljettajien akatemioissa on paljon tyttöjä sekä naisia, ja F1:ssä on neljättä vuotta kyseisen akatemian kuljettajille tarkoitettu formulasarja, F1 Academy.
– Naiskuljettajia tullaan näkemään F1:ssä. Käykö niin viiden tai kymmenen vuoden sisään, on vaikea sanoa. Euroopassa ja FIA:ssa on iso tahtotila siihen, että saisimme naiskuljettajan formuloihin, AKK:n puheenjohtaja Toni Vilander sanoo.
Tytön täytyy olla poikaa kovempi
Vilander on yksi Suomen tunnetuimmista F1-asiantuntijoista. Hän pitää täysin mahdollisena, että nainen voisi toimia F1:ssä kilpakuljettajana.
Naisten nykyinen viritelmä formula ykkösiin ei kuitenkaan kokenutta moottoriurheilumiestä vakuuta. Siinä missä nuoret kuskilupaukset nousevat yleensä pikkuformulaluokkien, kuten F3:n ja F2:n kautta formula ykkösiin, naisia ei näissä sarjoissa näy.
– Jo 1990-luvulta lähtien kartingissa on ollut paljon lahjakkaita naiskuskeja, mutta jostain syystä urakehitys on aina stopannut. Naiskuskit ovat voittaneet miehiä kartingissa, voittaneet EM-kisojakin. Max Verstappenin äiti Sophie Kumpen oli todella lahjakas. Edesmennyt Lotta Hellberg oli myös erittäin lahjakas.
– Naisissa on potentiaalia. Laji on kuitenkin niin kova, että naisen tai tytön pitää olla melkein puolet kovempi kuin sen ikäluokan pojan, Vilander heittää.
AKK:n puheenjohtaja perustelee näkemystään karting-esimerkillä.
– Kun tyttö lähtee eturivistä ja ympärillä on poikia, tyttökuski saa siitä kovempaa asennetta. Se, että ajaa yhden kovan kierrosajan ei yksinään riitä kovassa kilpailussa. Luonteen pitää olla tiukka ja karaistunut. Täytyy olla tosi kova taistelija.
”Naiset eivät sinne kuulu”
Emma Kimiläinen on Suomen tunnetuin naispuolinen formulakuljettaja. Hän ajoi kilpaa edellisessä naisille suunnatussa formulasarjassa (W Series) vuosina 2019 ja 2022.
Kimiläinen on mielissään siitä, että naisten asema lajissa on kohentunut valtavasti F1-moguli Bernie Ecclestonen ajoista.
– Vaikka aiemminkin on ollut lahjakkaita kuskeja, kapuloita on laitettu poliittisesti rattaisiin. Se oli Ecclestonen kirjoittamaton linjanveto, että naiset eivät sinne kuulu, Kimiläinen lausuu.
Sarjan nykyiset päättäjät ovat halunneet viedä lajia systemaattisesti naisystävällisempään suuntaan.
– Nyt on ruohonjuuritason duunia sille, että mahdollisesti löydettäisiin lahjakkaita naiskuljettajia, jotka saataisiin kehittymään F1-putkeen. Sitä putkea ei ollut vielä kymmenen vuotta sitten ollenkaan, Kimiläinen sanoo.
F4, F3, F2 ja F1?
Vilander pitää hyvänä, että naisten formulasarjan kisoja on F1-viikonloppujen yhteydessä. Sarjan isona taustavoimana toimii Toto Wolffin vaimo Susie Wolff.
Sarjan viimevuotinen mestari Dorianne Pin, 22, on Mercedeksen F1-akatemiassa ja työskentelee tänä vuonna huipputallin reservikuskina yhdessä tanskalaisen Frederik Vestin kanssa.
Pin ja Abbi Pulling ovat naiskuskeista formuloiden parhaimmistoa, mutta heistä kumpikaan ei ole ajanut kautta F3- ja F2-sarjassa.
– Pohja putoaisi pois, jos nuori naiskuljettaja ei pärjäisi F2:ssa tai F3:ssa. Mielestäni seuraavan stepin akatemiasta pitää olla formula kolmosiin ja formula kakkosiin.
– Naisten formula-akatemian voittaja F3:iin. Se näyttäisi meille todellisen tilanteen, Vilander viittaa naiskuljettajien mahdollisuuksiin päästä formula ykkösiin.
Kimiläinen on eri linjoilla Vilanderin kanssa. Hänen mielestään F1-sarjan perinteinen reitti F4:n, F3:n ja F2:n kautta F1:iin on ohdakkeinen.
– Niin kauan kuin ajatellaan, että ensin pitää ajaa F3, F2 ja sitten vasta F1, se on ongelmallista naisille. F2-auto on tällä hetkellä sellainen, ettei se millään tasolla ole samantyylinen kuin F1-auto. Se on fyysisesti niin raskas auto, että kuljettaja, jolla on perusnaisen fysiikka, joutuu laittamaan käden pystyyn.
F2-auton ongelmat
Jos F2-autot ovat monelle naiselle fyysisesti vaikeita ajaa, onko edes mahdollista, että nainen voisi ajaa formula ykkösissä?
– On se mahdollista, kun puhutaan F1:stä. Kaikki ovat yksilöitä. Suurin osa pienempien formulaluokkien kuljettajista ei pärjäisi F1:ssä tai pystyisi ajamaan F2:ssa, vaikka olisivat miehiä, Kimiläinen toteaa.
Kimiläinen kuvaa yksityiskohtaisesti juuri F2-auton haastavuutta naisille.
– Siellä ei ole mitään ohjaustehostimia. Jo ratin koko on sellainen, että se on haastava naisen kädelle. Auton suunnittelussa ei ole otettu huomioon, että erikokoinen kuljettaja ajaisi sitä.
Kimiläinen muistuttaa, että on paljon muitakin kilpa-autosarjoja, joissa kuskilupaus voi marinoitua tulevaksi F1-kuljettajaksi. Esimerkiksi Abbi Pulling kilpailee GB3-sarjassa, jossa ajoi viime kaudella superlahjakkuus Freddie Slater.
– Eihän se tarkoita aina sitä, että ollaan kerrallaan vain yhdessä sarjassa. Esimerkiksi Dorianne Pin ajoi viime kaudella naisten formulasarjan lisäksi paljon muutakin.
– Mitä enemmän ajaa, sitä paremmin saa tietotaitoa ja kehittyy urheilijana. Sitten pystyy hyppäämään autoon kuin autoon, Kimiläinen summaa.
Tapaus Kimi Antonelli
Kimiläinen korostaa, että oli kyseessä sitten nainen tai mies, F1:iin pääseminen on erittäin ison työn takana. Paljon on kyse sattumasta.
Kimiläinen käyttää esimerkkinä kuljettajien MM-sarjaa johtavaa 19-vuotiasta Kimi Antonellia, jonka Mercedes poimi akatemiaansa italialaisen ollessa vain 11 vuoden ikäinen.
– Pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Yhden oikean ihmisen pitää uskoa sinuun, vähän niin kuin Toto Wolff uskoi Kimi Antonelliin. Puskee sen tyypin läpi. Luotetaan häneen, vaikka hän tekee virheitä, eikä laiteta samalla tavalla laulukuoroon, kuten Red Bullilla tehdään.
– Jos Antonelli olisi ollut Red Bullilla, hänet olisi pudotettu jo aikoja sitten. Hän olisi ollut vain tähdenlento, Kimiläinen toteaa kaksinkertaisesta F1-osakilpailuvoittajasta.