Sveitsin miesten jääkiekkomaajoukkueen päävalmentaja Patrick Fischer on saanut potkut, maan jääkiekkoliitto tiedottaa.
Fischer joutui tällä viikolla kohun keskelle, kun hän myönsi matkustaneensa Pekingin talviolympialaisiin väärennetyllä koronarokotustodistuksella vuonna 2022.
Vielä pari päivää sitten Sveitsin jääkiekkoliitto kertoi, että Fischer saa jatkaa tehtävässään, mutta keskiviikkona ääni oli jo muuttunut kellossa.
– Luottamus ja rehellisyys ovat liitollemme keskeisiä asioita. Jälkikäteen ajateltuna alkuperäinen arviomme siitä, että asia on käsitelty, oli liian yksinkertainen. Kyse on arvoista ja kunnioituksesta, jotka ovat keskeisiä Sveitsin jääkiekolle ja joita Patrick Fischer ei noudattanut vuonna 2022, Sveitsin jääkiekkoliiton puheenjohtaja Urs Kessler sanoi.
Fischer mainitsi väärennetystä koronatodistuksesta kertoessaan, että on muutoin aina noudattanut lakia. Sveitsiläislehti Blick kuitenkin kertoi tällä viikolla, että Fischer on saanut ylinopeustuomion vuonna 2020.
Fischer toimi Sveitsin päävalmentajana vuodesta 2015 alkaen ja luotsasi tehtävässä maajoukkueen kolmesti MM-hopealle.
Sveitsi isännöi jääkiekon MM-kisoja 15.–31. toukokuuta. Fischerin tilalle astuu apuvalmentaja Jan Cadieux.