Viime viikolla kerrottiin, että Helsingissä liikkuu alle 15-vuotiaiden tyttöjen porukka, joka pahoinpitelee ja ryöstelee ihmisiä. Porukasta on tehty ainakin 30 rikosilmoitusta.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Poliisin tietojen mukaan jengi on liikkunut ainakin Vuosaaressa ja Pasilassa.
Lähdimme Vuosaareen selvittämään, kuinka iso ongelma ryöstelevä tyttöjoukko on alueella.
Moni ei halunnut puhua omalla nimellään tai tulla kuvatuksi, sillä alueella moni tuntee toisensa ainakin näöltä.
Erityisesti isomman tyttöporukan aiheuttamat levottomuudet ovat olleet alueella tuttu juttu jo pidemmän aikaa, ainakin vuoden.
Columbus-kauppakeskuksen edustalla tavatut nuoret kertoivat tietävänsä kasvoilta ryöstelijöitä.
Vuosaaren alueella on useita ylä- ja alakouluja. Ryöstelijät ovat tavattujen nuorten mukaan eri kouluista ja kaikki todella nuoria: viitos-, kuutos- ja seitsemäsluokkalaisia.
Vuosaaressa kävi myös ilmi, että levottomasti alueella käyttäytyvän porukan mukana on myös poikia, mutta eniten tyttöjä.
Ylen tapaamat nuoret eivät ole kuulleet, että ryhmä olisi varastanut ihmisiltä suoraan, mutta he ovat nähneet epäkunnioittavaa käytöstä vanhoja ihmisiä kohtaan ja näpistelyä kaupoista.
Vuosaaressa nuoret kertovat Ylelle, että he toivovat alueelle jatkossa enemmän tekemistä, esimerkiksi erilaisia urheilutapahtumia: jalkapallo-, koripallo- ja sulkapalloturnauksia.
Tytöt huusivat vessan ovella: ”Kauanko paskot vielä?”
Vuosaaren metroasemalla tavattu Mirka Kess ei tiedä Vuosaaren tyttöjen jengiä, mutta kertoo nähneensä videon, jossa nuoret pojat käyvät aikuisen kimppuun ulkona.
Tytöistä hän ei ole aiemmin kuullut.
Mosaiikkitorilla istumassa oleva rouva taas kertoo Ylelle olleensa talvella Columbus-kauppakeskuksen naistenvessassa, kun neljä teiniä tuli potkimaan hänen vessansa ovea.
Tytöt olivat huutaneen naiselle oven läpi, että ”kauanko vielä paskot siellä vessassa”. Huutajat olivat pitkiä, hoikkia, suomalaisia teinejä.
Kun nainen käveli vessasta ulos, nuoret lähtivät hänen peräänsä, mutta vartijat puuttuivat asiaan.
Huutelijat kuitenkin hajaantuivat, eivätkä vartijat saaneet nuoria kiinni.
Yle ei ole voinut todentaa naisen kertomaa.
Levottomat nuoret tuttuja kauppakeskuksessa
Yle ei ole myöskään pystynyt vahvistamaan, ovatko kauppakeskuksessa ja sen ympäristössä rellestävät nuoret samaa tyttöporukkaa, josta poliisi on kertonut.
Selväksi kuitenkin käy, että erityisesti juuri Columbus-kauppakeskuksessa nuoret, ja erityisesti juuri nuoret tytöt ovat olleet jo pidempään ongelma.
Vuosaaren kauppakeskuksen Espresso Housessa töissä oleva Stani Ryanzhin kertoo, että heidän lähelleen kokoontuvat nuoret ovat noin 12–14-vuotiaita.
– Nuoret parveilevat täällä joka ilta. He huutavat ja häiritsevät asiakkaita. Erityisesti tytöt. Vapettavat [polttavat sähkösavukkeita] lastenhoitohuoneessa ja rikkovat siellä kaiken, hän kertoo.
Ryanzhin kertoo olleensa töissä useassa kauppakeskuksessa, mutta ei ole missään nähnyt vastaavaa. Hän kertoo kutsuneensa vartijat paikalle usein.
– Olen ollut tiukkana porukan kanssa. Se oli aika shokki minulle alussa, koska he olivat niin nuoria, Ryanzhin sanoo.
Jopa kymmeniä nuoria iltaisin ostarilla
Myös Columbuksen nepalilaisen ravintolan työntekijä Sunil Dhakal kertoo, että nuoret, tytöt erityisesti, ovat aiheuttaneet kauppakeskuksessa jatkuvasti ongelmia.
Nuoria saattaa Dhakalin mukaan olla jopa kymmeniä kerrallaan parveilemassa ravintolan edessä.
– He potkivat ovia. Tulevat ravintolaan hakemaan suklaata ja vettä. Ottavat kaikki karkit itselleen. Vapettavat vessoissa, 12–13-vuotiaat tytöt. Näyttävät keskisormea.
Dhakalin mukaan kaupungin nuorisotyö on usein kauppakeskuksessa, mutta silloin nuoret pysyvät poissa.
– Heti, kun nuorisotyö lähtee pois, nuoret tulevat ulkoa takaisin sisälle.
Columbus-kauppakeskuksen account manager Jenna Vehka-aho viestittää, että kauppakeskus on pyrkinyt rauhoittamaan tilannetta. Pääosin nuoret ovat aiheuttaneet vain lieviä häiriöitä, kuten sanailua ja roskaamista.
Joitain hiljaisia portaikkoja on kuitenkin suljettu. Myös järjestyksenvalvojia on palkattu lisää tänä keväänä.
– Koko kauppakeskus on kameravalvottu, jonka tämä kyseinen porukkakin tiedostaa. Tekojen tapahtumapaikkoina on ilmeisesti ollut Columbuksen ympäristöä.
Vehka-aho sanoo, että kauppakeskus ja järjestyksenvalvojat tekevät aktiivisesti yhteistyötä nuorisotyön ja poliisin kanssa.
– Kaikkien tahtona on varmasti turvallinen asiointi ja liikkuminen Vuosaaressa ja Columbuksessa.
Yle ei tavoittanut Vuosaaren nuorisotyöntekijöitä kommentoimaan asiaa. Eikä poliisia.
Ylen aamussa keskusteltiin nuorten väkivallanteoista maaliskuussa:
Muokkaus 20.4.2026 klo 22.15: Vanhaa koulua esittävän kuvan kuvatekstiin lisätty, mitä rakennuksessa nykyisin tapahtuu.