Eloisa irtisanoi Sulkavan sote-aseman vuokra­sopimuksen – nyt aluehallitus haluaa selvityksen, miksi

Vuokrasopimus loppuisi maaliskuussa 2027. Aluehallitus käytti otto-oikeuttaan tila- ja tukipalvelu­johtajan päätökseen.

Mikkelin keskussairaalan ovessa on Etelä-Savon hyvinvointialueen logo.
Etelä-Savon hyvinvointialue pohtii, irtisanotaanko Sulkavan sote-aseman vuokrasopimus. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa on irtisanonut Sulkavan sosiaali- ja terveysaseman vuokrasopimuksen.

Hyvinvointialue ilmoitti asiasta Sulkavan kunnalle maaliskuun lopussa. Vuokrasopimuksessa on 12 kuukauden irtisanomisaika, joten sopimus päättyisi maaliskuun 2027 lopussa.

Aluehallitus päätti kuitenkin maanantaina käyttää otto-oikeuttaan Eloisan tila- ja tukipalvelu­johtajan Veli Matti Thuren tekemään päätökseen, jolla sopimus irtisanottiin. Vuokrasopimuksen irtisanominen tulee siis vielä aluehallituksen käsiteltäväksi.

Hyvinvointialue neuvotteli viime vuoden lopulla uusiksi vuokrasopimuksensa alueen kuntien kanssa. Sulkavalla kunta tuli vuokrahinnassa vastaan noin 250 000 euroa.

Aluehallituksen puheenjohtaja Jari Leppä (kesk.) kertoo, että aluehallitus haluaa selvityksen sote-aseman vuokrasopimuksen irtisanomisen perusteista. Lepän käsityksen mukaan vuokrasopimuksista oli päästy kuntien kanssa sopuun, eikä sopimusten irtisanomiselle pitänyt olla tarvetta.

– Haluamme lisäselvityksen siitä, millaisen prosessin jälkeen irtisanomispäätös on tehty. Lähtökohtaisesti nämä päätökset pitää tehdä hyvässä yhteistyössä ja kuntien kanssa neuvotellen, Leppä toteaa.

Eloisa ei ole vielä tehnyt päätöksiä Sulkavan sote-aseman sulkemisesta. Hyvinvointialue kertoi tammikuussa, että hammaslääkäripalvelut Sulkavan sote-asemalla päättyvät tänä vuonna.