SDP:n Tuppurainen: ”Jäätävä epäonnistuminen”
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen (sd.) pitää hallituksen kehysriihtä jäätävänä epäonnistumisena.
– Kehyskauden lopulla alijäämä kasvaa yli 17 miljardiin euroon. [Se] on valtava määrä, ja tämä on pelkkää näpertelyä, mitä on tehty kasvutoimienkin suhteen, Tuppurainen sanoi illan A-studiossa.
Tuppuraisen mukaan hallitus näyttää keskittyneen pysymään koossa ja pitämään voimassa eniten tienaaville suunnatut veronalennukset.
– Jos olisi aidosti haluttu sopeuttaa julkista taloutta, niin oltaisiin ryhdikkäästi peruttu yhteisöveron alennus, mutta tästä ei haluttu ilmeisesti edes keskustella, ja se on kyllä iso pettymys, Tuppurainen sanoi.
Tuppurainen arvostelee myös sosiaali- ja terveydenhuoltoon tehtyjä lisäleikkauksia.
– Tämä on mahdollisimman huono viesti hyvinvointialueille, jotka haluaisivat työrauhaa, ja kansalaisille, jotka haluaisivat arjen turvaa, kun väestö väistämättä ikääntyy, Tuppurainen sanoi.
Hyvänä Tuppurainen pitää työmatkakuluvähennystä, ensiasunnon ostajille tehtyjä helpotuksia ja kotitalousvähennyksen korotusta.
– Mutta iso kuva on se, että hallitus on keskeisimmissä tavoitteissaan epäonnistunut, Tuppurainen sanoi.