Jalkapallon Englannin Valioliigan yksi Lontoon maineikkaista derbyistä on Chelsean ja Tottenhamin kamppailu.
Tällä kaudella derbyn osapuolet ovat saaneet rutkasti negatiivista mediahuomiota – jälleen kerran.
Tottenham oli viime kaudella Valioliigassa viimeinen, joka säilytti sarjapaikkansa. Nyt Pohjois-Lontoon ylpeys on sarjataulukossa sijalla 18 eli putoamassa korkeimmalta sarjatasolta, jolla se on pelannut kaudesta 1978–79.
Chelsea löytyy sentään kahdeksannelta sijalta, mutta melkoisen sekavissa kriisitunnelmissa eletään myös läntisen Lontoon jättiseurassa.
Talousfarssista valmentajapotkuihin
Football Benchmark Groupin viime kevään listauksessa maailman arvokkaimmista seuroista kymmenen joukossa oli kuusi seuraa Valioliigasta.
Real Madridin ykkössijan jälkeen seuraavina olivat Manchesterin porukat City ja United. Liverpool oli kuudentena, Arsenal seitsemäntenä, Tottenham yhdeksäntenä ja Chelsea sijalla kymmenen.
Tottenham on noussut eniten kymmenen vuoden aikana, kun taas Chelsea oli ainoa top10-seura, jonka arvo oli laskenut edellisvuodesta.
Valioliiga dominoi listauksia mainos-, tv- ja ottelutuotoillaan, muttei se tarkoita, etteivät seurat samalla takoisi jättitappioita.
Keväällä uutisoitiin, että Chelsea on tehnyt Valioliiga-historian suurimman tappion edellisellä tilikaudellaan.
Aiemmin Valioliiga langetti Chelsealle 12 miljoonan euron sakot ja ehdollisen siirtokiellon talousrikkomuksista vuosina 2011–18.
Etenkin tällaisessa kurimuksessa sijoitus Valioliigassa viiden parhaan joukkoon ja paikka Mestarien liigaan olisi huipputärkeä, mutta se vaikuttaa nyt karanneen.
Chelsea on hävinnyt viisi liigaottelua putkeen tekemättä maalia. Vastaavaa se on kokenut viimeksi vuonna 1912.
Siispä keskiviikkona seura painoi taas kerran paniikkinappulaa ja antoi potkut päävalmentajalleen Liam Roseniorille.
Rosenior oli valittu pestiin tammikuussa kuuden ja puolen vuoden sopimuksella, mutta sopimuksissa on tavallisesti irtosanomispykälät. The Guardianin mukaan Chelsea maksaa Roseniorille vuoden palkan.
Erikoinen episodi ennen Newcastle-ottelua
Rosenior oli Chelsealta yllättävä valinta, joka herätti heti alkuun epäilyksiä.
Brittimedioiden mukaan Rosenior ei missään vaiheessa saavuttanut pelaajiensa – varsinkaan espanjankielisten – luottamusta ja kunnioitusta.
Otteluissa turhautuneisuus näkyi muun muassa hölmöinä punaisina kortteina tai rajuina kiukutteluina vaihtokomennuksiin.
Rosenior alkoi menettää auktoriteettiaan viimeistään, kun hän alkoi muokata pelaamista näköisekseen verrattuna edellisen päävalmentajan Enzo Marescan aikaan.
Symboliksi Roseniorin lähtölaskennan ja Chelsean romahduksen alulle on nostettu erikoinen episodi, jota hämmästeltiin pitkään brittimediassa ja josta revittiin huumoria somessa.
Ennen maaliskuun Newcastle-ottelua Chelsean pelaajat kokoontuivat rinkiin keskiympyrään luomaan henkeä. Ringin keskelle hämmentävästi jäi erotuomari Paul Tierney.
– Pelaajani tekivät päätöksen, että he halusivat olla pallon lähellä, kunnioittaa palloa sekä osoittaa yhtenäisyyttä ja johtajuutta, Rosenior selitti tapahtunutta.
Tämän episodin jälkeen Chelsea ei ole tehnyt Valioliigassa maalia – viisi tappiota maalierolla 0–11.
Lopulta tuo omituinen hetki ja Roseniorin selitykset siitä jäivät suurelle yleisölle kirkkaimmaksi muistoksi hänen Chelsea-aikakaudestaan.
Syyttävä sormi osoittaa ylimpään johtoon
Rosenior, 41, sai potkut nopeasti, muttei yllättäen.
Median ja fanien kritiikin kärki kohdistuu kuitenkin Chelsean vuonna 2022 ostaneeseen BlueCo-sijoitusyhtiöön sekä sen kautta näkyvimpiin seurapomoihin Todd Boehlyyn ja Behdad Eghbaliin.
BBC kuvailee, että Chelsean onnettomat omistajat ovat rakentaneet seurasta kaaoksen ja rappion muistomerkin: päävalmentajarallia, omistajien ja fanien surkeat välit sekä historiallisen huonot talousluvut.
”Aloitamme itsetutkiskelun”, Chelsea totesi tiedottaessaan Roseniorin potkuista.
Brittiasiantuntija Pat Nevin pohti BBC:llä, joko BlueCo-pomot hoksaavat, että ongelma on heissä, ei valmentajissa.
BlueCon aikana Chelsean päävalmentajan pesti on kestänyt alle puolet Roman Abramovitšin aikakauden keskiarvosta, vaikka Abramovitšia pidettiin surullisenkuuluisana vaihdoksistaan.
Sky Sportsilla asiantuntija Gary Neville linjasi, ettei Chelsean omistajilla ole aavistustakaan siitä, mitä he touhuavat.
Nevillen mielestä ensinnäkin massiiviset kuuden tai kahdeksan vuoden sopimukset pelaajille tai valmentajille ovat naurettavia.
Neville totesi, ettei usko Chelsea-ajan kertoneen mitään siitä, kuinka hyvä valmentaja vielä kokematon Rosenior voi olla.
– Seura on aivan sekaisin. En vain ymmärrä. Jalkapallossa saat, mitä ansaitset, joten tämä heijastelee seuraa, ei valmentajaa, jota ei olisi pitänyt nostaa tällaiseen rooliin näin varhain.
Chelsea on vuodesta 2022 käyttänyt 1,5 miljardia puntaa hankkien hurjan määrän nuoria pelaajia pitkäaikaisilla sopimuksilla. Yksi punta on noin 1,15 euroa.
Se on kuulunut uuden johtoportaan strategiaan.
– Tämä on menetelmä, joka ei selvästikään näytä toimivan. Päävalmentajalle on epämukavaa, kun on kaikki se vastuu ilman valtaa, Pat Nevin totesi.
Laadukas ja datavetoinen nuorten pelaajien rekrytointi voisi toimiakin, muistuttaa The Guardian, mutta Chelsealta puuttuvat kokeneet pelaajat, jotka osoittaisivat sydäntä ja johtajuutta.
Nyt Chelsea lupailee tehdä muutoksia rekrypolitiikkaansa ja hommata tasonsa jo todistaneita pelaajia.
Myös päävalmentajaksi etsitään vaihteeksi henkilöä, jolla on kokemusta ja näyttöjä.
Esille ovat nousseet muun muassa Xabi Alonson, Andoni Iraolan ja Cesc Fabregasin nimet, mutta pohtia sopii, haluavatko he riskeerata uraansa kaaoksessa etenkin, kun Chelsea on jäämässä ulos eurokentiltä.
– Chelsea löytää kyllä jonkun, muttei seura ole enää sellainen, jota on takuuvarman helppoa myydä eliittinimille. Ja siitä BlueCon on kannettava vastuunsa, BBC analysoi.
Lähteet: BBC, ESPN, The Athletic, The Guardian