Yli 150 vantaalaista eläkeläistä kokoontui maanantaina iltapäivällä osoittamaan mieltään kaupungintalon edustalle.
Taustalla on Eläkeläisjärjestöt Vantaalla ry:n puheenjohtajan Marja Leppäsen mukaan kaksi asiaa: toimitilojen puute ja kaupungin väheksyvä suhtautuminen ikäihmisiä kohtaan.
Vuoden alussa kaupunki sulki sisäilmaongelman vuoksi Hakunilan nuorisotilan, jossa on päivisin kokoontunut useita aktiivisia ja monijäsenisiä eläkeläisjärjestöjä. Myöhemmin keväällä myös Myyrmäessä järjestöjen käyttämä toimitila päätettiin sulkea.
Leppäsen mukaan tieto molempien tilojen sulkemisesta tuli lyhyellä varoitusajalla. Tila-asioihin on löytynyt väliaikainen ratkaisu, mutta Leppäsen mukaan tarvetta on tiloille, jotka ovat esteettömät ja riittävän suuret.
– Näissä menetetyissä tiloissa on järjestetty luentoja, tietoiskuja, kokoontumisia, harrastekerhoja ja monenlaista muuta. Tapahtumissa voi olla toista sataa osallistujaa, Leppänen sanoo.
Toinen eläkeläisten esiin nostama epäkohta on arvostus, tai pikemminkin sen puute. Leppäsen mukaan Vantaan strategiassa ei huomioida ikäihmisiä kuin yhdessä kohdassa eikä kaupungilla ole omaa selkeästi osoitettua henkilöä, joka huolehtisi ikäihmisten asioista.
– Nuoret ja työikäiset käsitellään aina toimijoina, mutta meistä puhutaan toiminnan kohteina. Meistä monet ovat kuitenkin aktiivisia toimijoita, jotka kuluttavat ja maksavat veroja siinä missä muutkin kaupunkilaiset.
Vantaalla on yli 40 000 yli 65-vuotiasta. Mielenilmauksen osallistujat edustavat 22 järjestöä, joiden yhteinen jäsenmäärä on reilut 4 000.
Vantaan kaupunginhallituksen jäsenet sekä osa virkamiehistöstä ottivat vastaan mielenosoittajien terveiset kesken kaupunginhallituksen kokouksen. Päättäjille jaettiin myös itse tehdyt villasukat.
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ulla Kaukola (sd.) totesi lyhyessä puheenvuorossaan, että eläkeläisten ongelmat on kuultu ja akuuttiin tilaongelmaan on löydetty ratkaisu.