Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut eteläsuomalaisen kuljetusalan yrityksen toimitusjohtajan ja yrityksen työturvallisuusrikoksesta. Toimitusjohtaja sai 30 päiväsakon rangaistuksen ja yhtiölle tuomittiin tuhannen euron yhteisösakko.
Työntekijä oli sitonut perävaunun keulaan nostettuja lankkunippuja. Hän oli ryhtynyt laskeutumaan kuorman päältä, kun sidontaliinan kiinnityskoukku irtosi lavan kiinnityslenkistä. Työntekijä putosi alas.
Käräjäoikeuden mukaan vahingoittuneen työntekijän käyttämä työtapa ei ollut turvallinen.
Työsuojelutarkastuksella havaittiin, että työnantaja ei ollut antanut ohjeita puutavarakuormien lastaamiseen ja sidontaan. Rekka-autossa tai lastauspaikalla ei ollut työvälineitä korkealla työskentelyyn.
Työpaikalla ei ollut myöskään suoritettu työn vaarojen selvitystä ja riskien arviointia.
Työntekijöiden perehdytys oli tapahtunut siten, että uudet työntekijät olivat työskennelleet jonkin aikaan vanhempien työntekijöiden kanssa. Käräjäoikeuden mukaan työnantaja ei voinut varmistua, että työntekijät ovat saaneet riittävän perehdytyksen.
Käräjäoikeudessa riidatonta oli tapahtuman kulku ja vastaajan asema. Toimitusjohtaja kuitenkin kiisti kaikki havaitut puutteet.
Tuomio ei ole lainvoimainen.