Useat Vantaan Koivukylän asukkaat pitävät etenkin juna-aseman ja sen viereisen Hakotorin ostoskeskuksen aluetta turvattomana.
Itä-Uudenmaan poliisi teki Hakotorille maanantaina suuren iskun puuttuakseen avoimeen huumekauppaan. Kävimme paikalla kysymässä, miten alueen asukkaat kokevat kotikulmiensa tilanteen.
Vajaat neljä vuotta Koivukylässä asunut Selma Dogan kulkee Hakotorin läpi juna-asemalle aina töihin mennessään. Hänen mukaansa alueella on epämääräistä alkoholia ja huumeita käyttävää porukkaa liikkeellä jo aamukuudesta lähtien.
– Kyllä tässä välillä ihmiset huutelevat, mutta olen ehkä oppinut sulkemaan asioilta korvat. On ihan sama, että mihin aikaan tästä menee ohi, niin kyllä itselläni on ainakin tosi turvaton olo.
Tiistaina päivällä ostoskeskuksen kulmabaarin terassi on täynnä väkeä, joista moni on huonossa kunnossa jo puolen päivän aikaan.
Illalla ja yöllä meno muuttuu paikallisten mukaan kovemmaksi ja päihdeporukoiden määrä kasvaa. Hakotorin virallinen nimi on Koivutori.
Turvattomuus etenkin Hakotorin alueella on kuitenkin monien mielestä iso ongelma.
– Minä harkitsen muualle muuttoa tämän turvattomuuden takia, Dogan toteaa.
Pari vuotta Koivukylässä asunut Nora Uski kertoo välttelevänsä juna-aseman ja Hakotorin alueella liikkumista pimeään aikaan.
– En tule tänne yleensä iltakahdeksan jälkeen oman turvallisuuteni takia. Olen kuitenkin yksin asuva nainen.
Huhtikuun alussa poliisi tiedotti, että Koivukylän asemalla oli riehunut mies kirveen kanssa. Samassa tiedotteessa poliisi kertoi, että alueella oli heilunut toinenkin sekava mies puukon kanssa.
Paikalliset asukkaat pitävät Koivukylän hyvinä puolina etenkin sujuvaa julkista liikennettä ja asumisen edullisuutta.
Nepalista Suomeen puolitoista vuotta sitten muuttanut Sunil Shrestha kertoo viihtyvänsä Koivukylässä Hakotorin alueen levottomuudesta huolimatta.
– Täällä on porukoita juomassa aamusta lähtien, mutta en ole kokenut, että he vahingoittaisivat minua, Shrestha kertoo.
Paikalliset toivovat, että poliisi olisi alueella näkyvämmin läsnä.
– Olisi hienoa, jos täällä uskaltaisi liikkua normaalisti ja alue saataisiin parempaan kuntoon, Nora Uski sanoo.