Tunnetun propagandistin kääntyminen presidentti Vladimir Putinin vastustajaksi ja ilmoittautuminen ”oppositiojohtajaksi” on kuohuttanut Venäjällä jo yli kuukauden ajan.
Kremlin äänitorvena toiminut bloggaaja Ilja Remeslo julkaisi maaliskuussa yhtäkkiä Telegram-tilillään julkaisuja, joissa hän muun muassa vaati Putinin eroa ja syytti tätä sotarikolliseksi.
Paria päivää myöhemmin Remeslo vietiin psykiatriseen hoitolaitokseen.
Kuukauden sairaalajakson jälkeen hän on päässyt vapauteen ja jatkaa nyt kritiikkiään.
Tiistaina julkaistussa yli kaksituntisessa haastattelussa hän kertoi yksityiskohtaisesti entisestä työstään Putinin vastustajien vainoajana.
Tapauksesta uutisoi myös venäläinen hallinnonvastainen media Meduza.
Lisäksi Remeslo syytti Putinia Venäjän ongelmien juurisyyksi ja väitti, että moni turvallisuuselimissä työskentelevä on hänen kanssaan samaa mieltä.
Venäjällä Putinin avoin arvostelu on äärimmäisen harvinaista.
Haastattelun erikoisuutta lisää se, että Remesloa haastattelee mediapersoona Ksenija Sobtšak, jonka huhutaan olevan Putinin kummityttö.
Haastattelu julkaistiin Sobtšakin Youtubessa näkyvän keskusteluohjelman tilillä.
Psykiatriseen hoitoon ja lääkitykseen vastoin tahtoaan
Remeslo julkaisi kohutun Putin-kritiikkinsä 17. maaliskuuta Telegram-kanavallaan. Seuraavana päivänä ambulanssi ja poliisi tulivat hakemaan häntä kotoa.
Remeslo antoi haastattelussa ymmärtää, että ambulanssin saattoi kutsua joku hänen sukulaisistaan, jonka ajatuksena oli pelastaa tämä raskailta rikossyytteiltä hoitoon passittamisen avulla.
Joutumistaan vaikeisiin olosuhteisiin vakavista psykiatrisista sairauksista kärsivien potilaiden osastolle hän pitää kuitenkin ylhäältäpäin annettuna päätöksenä ja ”hintana, joka minun tuli maksaa sanoistani”.
Omien sanojensa mukaan hän ei halunnut hoitoon.
– Minulle julkaisujeni kirjoittaminen oli kansalaisoikeuksieni käyttämistä. Minusta on sääli, että maassamme tällainen teko aiheuttaa ihmisen julistamisen mielenvikaiseksi, Remeslo sanoo.
Väitteet tuovat mieleen Neuvostoliiton, joka hiljensi toisinajattelijoita sulkemalla heitä mielisairaalaan.
Remeslo kertoo, ettei saanut diagnoosia eikä saanut nähdä potilastietojaan.
Omien sanojensa mukaan hänet eristettiin ja lääkittiin litiumilla ja ketiapiinilla. Näillä lääkkeillä hoidetaan esimerkiksi masennusta ja psykoosia.
Remeslo vietti pietarilaisessa psykiatrisessa sairaalassa 30 päivää.
Myöntää tehneensä propagandaa Putinin hallinnon laskuun
Remeslo on Venäjällä tunnettu etenkin vankilassa kuolleen oppositiojohtaja Aleksei Navalnyin järjestelmällisestä arvostelusta. Hän oli keskeisiä toimijoita Navalnyin vangitsemiseen johtaneiden rikossyytteiden takana.
Remeslo syytti Venäjä-vastaisuudesta ja epäisänmaallisuudesta myös muita Putinin vastustajia ja esimerkiksi toimittajia.
Nyt Remeslo sanoo tämän olleen osa työtä, jota hän teki Putinin hallinnon laskuun. Siihen kuului esimerkiksi propagandankampanjoiden masinoiminen ihmisiä vastaan, ”jotka yrittäisivät sekaantua duuman vaaleihin”.
Hän kertoo ehdottaneensa kampanjoiden kohteeksi otettavia ihmisiä hallinnolle itse.
Korvaukseksi työstään Remeslo kertoo saaneensa Venäjän presidentin hallinnolta noin 700 000 ruplaa eli lähes 8000 euroa kuussa 2010-luvun puolivälistä vuoden 2025 loppuun.
Hullunrohkea vastarannankiiski vai hallinnon rakentama ansa?
Nyt Remeslo haluaa näyttäytyä Kremlin sisäpiirin likaisen pelin poikki puhaltavana totuudentorvena.
Vain paria päivää ennen Putinia kritisoivaa julkaisua Remeslo julkaisi hallintoa myötäileviksi tulkittavia postauksia.
Venäjällä Remeslon äkilliseen suunnanmuutokseen suhtaudutaankin epäluuloisesti.
Sobtšak esitti haastattelussa teorian, jonka mukaan Remeslo olisi Venäjän hallinnon asettama ansa, jolla houkutellaan esiin muita Putinin kriitikkoja järjestelmän sisältä.
Remeslo kiisti tämän. Hän väittää toimivansa itsenäisesti.
– Venäjältä ei löydy sellaista hullua, joka lähtisi tuollaiseen operaatioon, Remeslo sanoi.
Omien sanojensa mukaan hän julkaisi Putin-kritiikkinsä, koska ”tunsi vastuuta kertoa ihmisille” sen, mitä hän tiesi Kremlin vallan sisäpiiristä katsoen.
– Olen jo pitkään ymmärtänyt, että kaikkien maatamme tällä hetkellä vaivaavien ongelmien pääsyy on mies huipulla, joka hallitsee tätä kaikkea. Hän on Vladimir Putin.
Venäjän hallinnon sisäpiiriläiset ovat Remeslon mukaan yksi hänen pääkohderyhmistään.
Hän sanoo osoittavansa sanansa ”niille, jotka ovat jumissa tässä järjestelmässä eivätkä ole vielä päättäneet, lähtevätkö siitä vai eivät”.
– Älkää pelätkö mitään, me voitamme varmasti eikä teille tapahdu mitään. Uskokaa minua, meidän täytyy kestää enää vähän aikaa ja kaikki järjestyy, Remeslo vetosi haastattelussa.
Hänellä on omien sanojansa mukaan hyvät suhteet muun muassa niin sanottuihin silovikeihin eli Venäjän erilaisten turvallisuus- ja puolustusorganisaatioiden työntekijöihin.
– Silovikit pitävät minusta, koska tein Navalnyin tapauksen yhteydessä niin paljon töitä.
Remeslon mukaan Putinin syyllisyyden Venäjän ongelmiin tietävät Venäjän hallinnossa ”kaikki”, mutta he pelkäävät sanoa sitä ääneen.
”Venäjällä on edessään palatsivallankaappaus”
Yleensä hallintoa kritisoivat äänet joutuvat Venäjällä vankilaan, poistuvat maasta tai toimivat hallinnon kanssa yhteisymmärryksessä.
Remeslo sanoo aikovansa välttää nämä kaikki. Remeslo näkee itsensä tulevaisuudessa ”venäläisen opposition johtajana”.
Hän on rekisteröinyt haltuunsa Navalnyin liikkeen levittämän tunnuslauseen ”Kaunis tulevaisuuden Venäjä”.
Remeslon mukaan Venäjällä on edessään edellisen järjestelmän romahdus ja uuden järjestelmän synty. Hänen mukaansa luvassa on ”jonkinlainen palatsivallankaappaus”, joka muistuttaa diktaattori Josif Stalinin kuoleman jälkeistä vallanvaihtoa vuonna 1953.
– Se tulee olemaan jotain hyvin hiljaista, kuten tapahtui vuonna 1953. Heräämme erilaisessa maassa.
Venäjän-kirjeenvaihtaja Mika Hentusen arvioi Ylen aamussa 23. huhtikuuta, millaisissa asemissa Putin on: