HSL:n lippuvalikoima muuttuu kesäkuun alussa, kun kausilipulla matkustavien lisävyöhykeliput poistuvat myynnistä 2. kesäkuuta alkaen.
Muutos perustuu HSL:n hallituksen vuonna 2024 tekemään päätökseen. Tavoitteena on yksinkertaistaa lippuvalikoimaa ja mahdollistaa lippujen yhdistely.
AB-vyöhykkeeltä lentokentälle kalliimpi matka
HSL-kortilla matkustavat voivat ostaa kertalipun lukijalaitteelta valitsemalla ne vyöhykkeet, joilla haluavat matkustaa. Toisin kuin aiemmin, HSL-kortilla ostetun kausilipun voi jatkossa yhdistää lukijalaitteelta lähimaksulla ostettuun kertalippuun.
Kertaliput myydään minimissään kahden vyöhykkeen paketeissa.
Jos matkustajalla on AB-kausilippu ja hän haluaa matkustaa C-vyöhykkeelle, lukijalaite myy BC-kertalipun.
BC-kertalippu maksaa 3,30€, kun taas tällä hetkellä C-lisävyöhyke maksaa 2,97€. Niinpä lentokentälle matkustaminen tulee jatkossa kalliimmaksi ainakin AB-vyöhykkeen kausilippulaisille.
Liput voi ostaa jatkossakin HSL-kortin arvolla, maksukortin lähimaksulla tai HSL-sovelluksella.
Lukijalaitteet myyvät kuitenkin lippuja vain niille vyöhykkeille, joissa ne sijaitsevat.
Lisävyöhykelippu jäi vähälle käytölle
Lisävyöhykelippu otettiin käyttöön vuonna 2019. Sen tarkoituksena oli mahdollistaa matkustaminen kausilipun vyöhykkeiden ulkopuolelle.
Syyksi uudistukselle HSL:ltä kerrotaan lipun vähäiseksi jäänyt käyttö. HSL:n mukaan valtaosa asiakkaista on valinnut kausilippuihinsa jo valmiiksi kaikki vyöhykkeet, joilla he matkustavat.