HSL poistaa lisävyöhykeliput – osalle kalliimpi kertalippu korvaajaksi

HSL poistaa lisävyöhykeliput lippuvalikoimastaan. Jatkossa kausilipun rinnalla on käytettävä kertalippua matkustaessa vyöhykkeiden ulkopuolelle.

Matkapuhelimen ruutu, jossa näkyy HSL-sovelluksen osta matkalippu -sivu.
Uudistus mahdollistaa lippujen yhdistelyn eri maksutapojen kesken. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

HSL:n lippuvalikoima muuttuu kesäkuun alussa, kun kausilipulla matkustavien lisävyöhykeliput poistuvat myynnistä 2. kesäkuuta alkaen.

Muutos perustuu HSL:n hallituksen vuonna 2024 tekemään päätökseen. Tavoitteena on yksinkertaistaa lippuvalikoimaa ja mahdollistaa lippujen yhdistely.

AB-vyöhykkeeltä lentokentälle kalliimpi matka

HSL-kortilla matkustavat voivat ostaa kertalipun lukijalaitteelta valitsemalla ne vyöhykkeet, joilla haluavat matkustaa. Toisin kuin aiemmin, HSL-kortilla ostetun kausilipun voi jatkossa yhdistää lukijalaitteelta lähimaksulla ostettuun kertalippuun.

Kertaliput myydään minimissään kahden vyöhykkeen paketeissa.

Jos matkustajalla on AB-kausilippu ja hän haluaa matkustaa C-vyöhykkeelle, lukijalaite myy BC-kertalipun.

BC-kertalippu maksaa 3,30€, kun taas tällä hetkellä C-lisävyöhyke maksaa 2,97€. Niinpä lentokentälle matkustaminen tulee jatkossa kalliimmaksi ainakin AB-vyöhykkeen kausilippulaisille.

Liput voi ostaa jatkossakin HSL-kortin arvolla, maksukortin lähimaksulla tai HSL-sovelluksella.

Lukijalaitteet myyvät kuitenkin lippuja vain niille vyöhykkeille, joissa ne sijaitsevat.

Lisävyöhykelippu jäi vähälle käytölle

Lisävyöhykelippu otettiin käyttöön vuonna 2019. Sen tarkoituksena oli mahdollistaa matkustaminen kausilipun vyöhykkeiden ulkopuolelle.

Syyksi uudistukselle HSL:ltä kerrotaan lipun vähäiseksi jäänyt käyttö. HSL:n mukaan valtaosa asiakkaista on valinnut kausilippuihinsa jo valmiiksi kaikki vyöhykkeet, joilla he matkustavat.