Pohjois-Espoossa voi jälleen käyttää vettä normaalisti

Helsingin seudun ympäristöpalvelut purki vedenkeittokehotuksen tänä aamuna.

Vesi kiehuu kattilassa.
Vedenkeittokehotus koski useita alueita Espoossa. Kuvituskuva. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Terveydensuojeluviranomainen on purkanut vedenkeittokehotuksen Pohjois-Espoon alueella torstaina kello 7.30, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalvelut eli HSY.

Talousveden turvallisuus on varmistettu HSY:n mukaan vedestä otetuilla näytteillä. Ne ovat olleet tiedotteen mukaan puhtaat, joten vettä voi jälleen käyttää normaalisti.

Keittokehotuksen purku koskee seuraavia alueita: Juvanmalmi, Kalajärvi, Lahnus, Luukki, Korpilampi, Niittymäki, Odilampi, Perusmäki, Pirttimäki ja Punametsä.

Vedenkeittokehotuksen syynä oli HSY:n mukaan vedenjakeluhäiriö, joka aiheutui, kun kaivinkoneen kauha rikkoi vesijohdon HSY:n urakoitsijan työmaalla Juvanmalmilla. Vedenpaineen alentuman vuoksi vedenkeittokehotus asetettiin varotoimenpiteenä.

HSY kertoo, että se hyvittää asiakkaille häiriön talousveden jakelussa myöhemmin kiinteistön vesilaskussa. Näin toimitaan HSY:n mukaan yli 12 tuntia kestävissä talousveden käyttökatkoksissa ja siihen rinnastuvissa laatuvirheissä.

HSY antoi vedenkeittokehotuksen tiistaina.