Oppositio jätti yhteisen välikysymyksen talouspolitiikasta – keskustan Kaikkonen: Hallituksen parasta ennen -päivä on mennyt

Oppositiopuolueet kysyvät hallitukselta, onko se valmis muuttamaan talouspolitiikkansa suuntaa.

Oppositiopuolueet jättivät vappuaattona välikysymyksen hallituksen talouspolitiikasta.

Oppositiopuolueet ovat jättäneet välikysymyksen hallituksen talouspolitiikan epäonnistumisesta.

Välikysymyksessä ovat mukana kaikki oppositiopuolueet eli SDP, keskusta, vasemmistoliitto, vihreät ja Liike nyt.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtmanin mukaan vappuaattona ollaan vakavan asian äärellä.

– Hallituksen talouspolitiikka on ollut Euroopan epäonnistuneinta.

Lindtmanin mukaan hallitus jo itsekin myöntää sen taloustavoitteiden karanneen käsistä.

Hänen mukaansa tämä kertoo siitä, ettei kyseessä ole ”mielipidekysymys”.

Hallitus on tavoitellut velkasuhteen taittamista hallituskauden loppuun mennessä, 100 000 lisätyöllistä sekä alijäämän painamista yhteen prosenttiin.

Lindtmanin mukaan välikysymyksen tekoon päädytttiin, koska hallitus ei saanut viimeisessä kehysriihessään käännöstä aikaan.

–Lopputulos on, että tästä vaalikaudesta on tulossa Suomelle menetetty vaalikausi.

– Haluamme mittauttaa hallituksen luottamuksen, sillä Suomi ei tarvitse hallitusta, joka on tosiasiassa heittänyt hanskat tiskiin vaan Suomi tarvitsee päättäjät, jotka tunnustavat tulokset ja kantavat vastuuta.

– Tässä välikysymyksessä on vain yksi kysymys: Onko hallitus valmis muuttamaan euroopan epäonnistuneimman talouspolitiikan suuntaa?

Kaikkonen: Suhdanteiden syyttäminen ei riitä

Keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkosen mukaan oppositiolla on yhteinen näkemys siitä, miten hallitus on tehtävässään onnistunut.

– Ei riitä että syytetään kansainvälisiä suhdanteita. On totta, että ne ovat vaikeat, mutta suhdanteet vaikuttavat muihinkin valtioihin Euroopassa.

Kaikkosen mukaan suhdanteet eivät riitä selittämään Suomen talouden apeaa tolaa.

– Suomen ja suomalaisten asiat tuntuvat menevän väärään suuntaan. Ja en usko, että ne tämän hallituksen lääkkeillä paremmiksi muuttuvat. Hallituksen parasta ennen -päivä on mennyt, ja korjausliike tarvitaan.

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virran mukaan tavalliset suomalaiset maksavat hinnan hallituksen talouspolitiikan epäonnistumisesta.

–Siitä ei kerry vain euromääräistä velkaa korkoineen maksettavaksi vaan myös mittavaa hyvinvointivelkaa sekä luonto- ja ilmastovelkaa. Näitä velkoja ei välttämättä pysty maksamaan takaisin.

Virran mukaan oppositio on valmis tukemaan hallitusta, jos se päättää toimia toisin.

– Siksi on selvää, että vihreät on tässä välikysymyksessä mukana.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskelan mukaan hallitus on ajanut Suomen talouden syöksykierteeseen.

Koskelan mukaan talouspolitiikan onnistumisen tärkein mittari on se, miten suomalaiset pärjäävät.

– Työttömyys, köyhyys, asunnottomuus ja eriarvoisuus. Kaikki nämä asiat ovat lisääntyneet tämän hallituskauden aikana. Tätä tilannetta Orpon hallitus ei saa spinnattua sellaiseksi, että talouden ongelmat johtuisivat ainoastaan ulkoisista tekijöistä.

Koskelan mukaan kulunut hallituskausi on osoittanut, että velkasuhteen taittaminen ei onnistu jatkuvalla leikkauspolitiikalle.

–Asian vakavuudesta kertoo se, että koko oppositio seisoo tässä yhteisessä rintamassa, Koskela painottaa.

Liike Nytin puheenjohtaja Harry Harkimon mukaan hallitus jätti työnsä kesken velkaantumisen taittamisessa.

– Miksi mitään ei tehdä seuraavan puolentoista vuoden aikana? Toivon, että hallitus alkaa vielä toimiin, sillä muuten tämä aika hukataan.

Opposition välikysymyksen jättäminen ajoittui kiinnostavaan talouspäivään sillä tänään julkaistaan muun muassa valtiovarainministeriön talouskatsaus.

Hallituksen on vastattava välikysymykseen 15 päivän kuluessa.

Eduskunnan täyistunnossa käytävän välikysymyskeskustelun jälkeen äänestetään hallituksen luottamuksesta.