Analyysi: Intian pääministerin esittäminen käärmeenlumoojana ei ole okei, suuttumus vei huomion Modin kauppadiileiltä

Intia on haluttu kumppani, mutta eurooppalaisilta puuttuu maan kulttuurin tuntemusta. Se voi aiheuttaa ongelmia, kirjoittaa ulkomaantoimittaja Mikko Leppänen.

Narendra Modi seisoo lentokoneen ovella kädet liitettynä yhteen rintansa edessä.
Intian pääministeri Narendra Modi esitti käsillään tervehdyksen, kun hän saapui Roomaan 19. toukokuuta 2026. Kuva: EPA
Mikko Leppänen, Ulkomaantoimittaja.
Mikko Leppänenulkomaantoimittaja

Intian pääministeri Narendra Modi päätti tällä viikolla harvinaisen kiertueensa, jonka aikana hän vieraili Arabiemiraateissa ja neljässä Euroopan maassa: Alankomaissa, Ruotsissa, Norjassa ja Italiassa.

Intian tavoitteena oli hieroa kauppaa ja lämmitellä kumppanuuksia. Eurooppaa puolestaan kiinnostaa yritystensä pääsy maailman väkirikkaimman maan markkinoille.

Modi tapasi kiertueensa aikana yli 50 suuryhtiöiden toimitusjohtajaa. Ja haaviin tarttui saalista. Mutta palataan bisneskuvioihin myöhemmin.

Modin kiertueen aikana huomion varasti kaksi mediakohua. Molemmat lähtivät liikkeelle maailman vapaimmaksi luokitellusta mediasta eli Norjan lehdistöstä.

Norjan media onnistui suututtamaan hindunationalistit sekä Intian liberaalit.

Ensin ärtyivät hindunationalistit, kun norjalainen toimittaja yritti tiedotustilaisuuden päätteeksi huutaen kysyä Modilta, miksi tämä ei vastaa maailman vapaimman median kysymyksiin.

Modi ei reagoinut vaan poistui paikalta. On epäselvää, kuuliko hän kysymyksen. Mutta sillä ei oikeastaan ollut väliä, sillä arvostelijat tulkitsivat Modin paenneen paikalta.

Modi tunnetaan siitä, että hän ei järjestä tiedotustilaisuuksia, joissa media pääsisi vapaasti esittämään hänelle kysymyksiä.

Katso videolta, mitä tiedotustilaisuudessa tapahtui:

Norjalaistoimittajan kysymys nousi pääuutiseksi Intian mediassa. Modin hindunationalistisen BJP-puolueen kannattajat näyttivät raivostuvan ja alkoivat pommittaa norjalaistoimittajaa vihaviesteillä somessa.

Puolueen IT-solun johtaja Amit Malviya kutsui X:ssä toimittajan kysymystä ja siihen liittyviä someviestejä ”häirikköjournalistin epäjohdonmukaiseksi purkaukseksi”.

Vaikutusvaltaisen Malviyan johtama IT-solu vastaa BJP:n digitaalisesta strategiasta. Mediatietojen mukaan IT-solun alaisuudessa toimii tuhansittain työntekijöitä, jotka levittävät puolueen sanomaa eri somealustoilla ja Whatsapp-ryhmissä.

On hyvin mahdollista, että IT-solu aktivoi trollinsa mustamaalaamaan ja häiriköimään norjalaistoimittajaa. Todisteita siitä ei kuitenkaan ole esitetty julkisuudessa.

Heti kysymyskohun jälkeen Intian media otti lisää kierroksia, koska norjalainen Aftenposten-sanomalehti oli julkaissut pääministeri Modia käsittelevän kommenttiartikkelin, joka oli otsikoitu ”Ovela ja hieman ärsyttävä mies”.

Juttuun oli liitetty pilapiirros, jossa Modi esitettiin käärmeenlumoojan kaltaisena hahmona. Kuvassa Modi soitti pilliä ja korista nousi kobran sijaan bensapumpun polttoainepistooli.

Ilmeisesti piirroksen tarkoituksena oli pilkata Intian polttoainepulaa, joka johtuu Iranin sodasta ja Hormuzinsalmen sulusta.

Artikkeli oli julkaistu hieman ennen Modin saapumista Norjaan, mutta Intian media tarttui siihen vasta kysymyskohun jälkeen.

Intialaiset kolumnistit, mediapersoonat ja somekommentaattorit jyrähtivät kuin yhdestä suusta, että kuva on rasistinen ja toistaa siirtomaa-ajan stereotypioita, joissa Intia kuvataan eksoottisena itänä ja alkukantaisena käärmeenlumoojien maana.

Liberaalin intialaisen verkkolehden The Printin toimittaja Dela Stey kirjoittaa, että Modia ei pidä rajata pilkan ulkopuolelle, mutta poliittisen arvostelun typistäminen rodulliselle tasolle paljastaa jotain alkukantaista Euroopan liberaalin median väitetyn hienostuneen pinnan alta.

Steyn mukaan käärmeenlumoojaan liittyy pitkä historia, jossa siirtomaa-ajan kirjallisuus, matkakuvaukset ja myöhemmin Hollywood-elokuvat esittivät Intian mystisen absurdiuden maana. Stereotypiaan liittyvät esimerkiksi likaiset kadut, turbaanipäisen taikurit, kobrat ja taikausko.

– Aftenpostenin pilapiirros kuuluu samaan jatkumoon. Se on kolonialistien visuaalista kieltä, joka on päivitetty liberaaleja uutishuoneita varten, Stey arvostelee.

Narendra Modin kasvot kuvattuna sivusta.
Narendra Modi kuvattuna Roomassa 20. toukokuuta 2026. Kuva: STELLA Pictures/ddp/abaca press

Entä miten Modin varsinainen tavoite eli kaupankäynnin edistäminen sujui?

Intiaa ja Eurooppaa yhdistää halu monipuolistaa kauppasuhteita, koska Yhdysvalloista on tullut presidentti Donald Trumpin kaudella aiempaa arvaamattomampi kumppani ja tuotantoketjujen riippuvuus Kiinasta on alettu nähdä riskinä.

Modin tapaamat suuryhtiöiden toimitusjohtajat lupasivat laajentaa bisneksiään Intiassa ja sijoittaa maahan yhteensä lähes 40 miljardia dollaria eli runsaat 34 miljardia euroa, kertoi Intian ulkoministeriö torstaina Business Standard -lehden mukaan.

Intia allekirjoitti eri tahojen kanssa muun muassa energiaan, puolustusteknologiaan sekä kriittisiin mineraaleihin liittyviä sopimuksia.

Alankomaissa Modi tapasi puolijohdeteollisuuden litografialaitteita valmistavan ASML:n johtajan ja allekirjoitti aiesopimuksen hänen kanssaan.

ASML on ehkä maailman merkittävin puolijohdelaitteita valmistava yritys. Sen koneilla tuotetaan kehittyneimpiä mikrosiruja, eikä se myy laitteitaan kenelle tahansa.

BJP-puolueen IT-solun johtaja Amit Malviya kirjoitti viestipalvelu X:ssä, että hollantilaisyhtiön kanssa solmitun kumppanuuden myötä Intiasta on tulossa ”vakavasti otettava pelaaja globaalissa teknologian valmistusarkkitehtuurissa”.

Petteri Orpo ja Narendra Modi ovat aloittamassa kättelyn.
Pääministerit Petteri Orpo (kok.) ja Narendra Modi kättelivät Oslossa järjestetyssä Pohjoismaiden ja Intian huippukokouksessa 19. toukokuuta 2026. Kuva: EPA

Norjassa Modi osallistui Pohjoismaiden ja Intian huippukokoukseen. Siellä Suomikin pääsi bisnesapajille.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) kertoi sopineensa Modin kanssa, että Suomen ja Intian välinen kauppavaihto pitää yli kaksinkertaistaa vuoteen 2030 mennessä.

Lisäksi Oslossa päätettiin, että Suomi isännöi seuraavaa Pohjoismaiden ja Intian huippukokousta, joka on Orpon mukaan määrä järjestää noin vuonna 2028.

Nähtäväksi jää, rohkenevatko toimittajat Suomessa esittää kysymyksiä Modille ilman lupaa.

Joka tapauksessa Euroopan ja Intian yhteistyön syventyessä osapuolilla on opittavaa toisiltaan. Euroopassa media on tottunut haastamaan johtajia. Intialaisille siirtomaa-aika on arka paikka, eikä sen kanssa kannata leikitellä.