Trumpin Rauhanneuvosto pennitön – ”Tilille ei ole tullut yhtään dollaria”

Neuvosto on saanut lupauksia lahjoituksista 17 miljardin dollarin arvosta.

Donald Trump taputtaa. Taustalla Board of Peace -teksti.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump perusti Board of Peacen kilpailijaksi YK:lle. Kuvassa Trump Maailman talousfoorumissa Davosissa 22. tammikuuta. Kuva: Harun Ozalp / AOP

Yhdysvaltain presidentin alkuvuonna perustama Rauhanneuvosto on osoittautunut tyhjäksi kuoreksi. Talouslehti Financial Timesin (FT) mukaan suurella kohulla perustettu järjestö ei ole saanut minkäänlaisia lahjoituksia, vaikka sille on luvattu niitä kaikkiaan 17 miljardin dollarin edestä.

– Yhtään taalaa ei ole laitettu tilille, kertoo eräs lehden lähteistä.

Trump perusti Rauhanneuvoston kilpailijaksi YK:lle ja johtamaan erityisesti Gazan hallinnointia ja jälleenrakentamista. Neuvosto on saanut Marokolta 20 miljoonaa dollaria, minkä avulla se pystyy ylläpitämään toimistoaan ja maksamaan palkan palestiinalaiselle komitealle, jonka on määrä joskus alkaa hallinnoida Gazaa.

Arabiemiraatit on luvannut Rauhanneuvostolle sata miljoonaa dollaria Gazan poliisijoukkojen kouluttamiseen, mutta varat on jäädytetty, eikä koulutusohjelma ole alkanut.

Myös Yhdysvaltain hallinto on luvannut komitealle 1,2 miljardia dollaria, mutta mitään ei ole luovutettu. Trump itse lupasi neuvostolle kymmenen miljardia dollaria Yhdysvaltain rahoja, kertoo The Guardian.

– Yhtään tästä rahasta ei ole annettu, ja valtio kertoo, ettei sillä ole aikomustakaan antaa rahaa Rauhanneuvostolle, kertoo eräs FT:n haastateltu.

The Guardianin mukaan Rauhanneuvoston toiminta on pysähtynyt, mihin on selviä syitä. Gazan vakautuminen on pysähtynyt, eikä terroristijärjestö Hamas ole luovuttanut aseitaan. Samaan aikaan sodat jatkuvat Libanonissa ja Iranissa.