Metsähallitus sallii lohenkalastuksen Näätämöjoella Inarin kuntalaisille tänä kesänä. Päätös on muutos aiempaan linjaukseen, jonka mukaan kalastus olisi kielletty.
Lupa on voimassa kesä-heinäkuussa ja sillä on tiukat ehdot: kaikki yli 70-senttiset lohet on vapautettava. Ulkopaikkakuntalaisille lupia ei myydä.
Muuttuneen linjauksen taustalla ovat paikallistahojen, maa- ja metsätalousministeriön ja norjalaisten osapuolten kanssa käydyt neuvottelut.
Muuttunut linjaus
Kuntalaisen jokilupa on Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntalaisten omakustanteinen kalastuslupa, joka oikeuttaa vapakalastukseen lohen ja taimenen nousualueilla. Metsähallitus ilmoitti maaliskuussa, että Inarin kuntalaisen jokiluvalla ei tänä vuonna ole mahdollista kalastaa lohta Näätämöjoen vesistöalueella.
– Tulimme lopulta siihen tulokseen, että mahdollistamme lohen kalastuksen myös Inarin kuntalaisen jokiluvalla. Arviomme mukaan lohen kalastuspaine Suomessa jää kuitenkin pienemmäksi kuin Norjan ennen Suomea tekemässä ratkaisussa, Metsähallituksen kalastuksen erityisasiantuntija Juha Heinonen kertoo Metsähallituksen tiedotteessa.
Norjassa Näätämöjoen perhokalastuslupien myynti alkoi 18. toukokuuta, vaikka maiden väliset neuvottelut olivat yhä kesken.
Norjassa Näätämöjoen pyynnistä vastaa Näätämön kalastuskunta, jolla on vanhoihin sopimuksiin nojaten mahdollisuus päättää alueen lohenkalastuksesta.
Kymmenen lohta kaudessa
Uutta kalastussopimusta, jossa yhteisesti sovittaisiin lohen kalastuksen järjestämisestä Näätämöjoella, ei vielä ole solmittu.
Suomen ja Norjan välisten neuvottelujen vuoksi myös Näätämön rekisterikylän asukkaiden kalastuslupien myöntäminen on viivästynyt. Niitä aletaan myöntää kesäkuun ensimmäisellä viikolla.
Saaliskiintiö molemmissa Näätämön rekisterikylän luvissa on kymmenen lohta kalastuskaudessa. Kaikki saaliiksi saadut lohet tulee ilmoittaa Omakala-palveluun.