Aleksander Barkov vei Leijonat Jesse Puljujärven löytämälle lähteelle ennen MM-finaalia – ”Loppu on historiaa”

Muun muassa Leijonien sankari Konsta Helenius kävi joka päivä Jesse Puljujärven kanssa vesilähteellä. Anton Lundell puhui MM-kullan merkityksestä.

Aleksander Barkov ja Suomen joukkue yhteiskuvassa.
Leijonat juhlii jääkiekon miesten MM-kultaa. Kuva: Getty Images

ZÜRICH.

Leijonat paljasti MM-kisojen aikana salaisen menestysreseptinsä eli hotellinsa lähettyvillä sijaitsevan vesilähteen.

Paikasta muodostui monille Leijonien pelaajille pelipäivän rutiini. Paikan löytänyt Jesse Puljujärvi oli ahkerin vesilähteellä käynyt pelaaja.

Leijonien varakapteeni Mikko Lehtonen vahvisti, että joukkue kävi lähteellä myös pelipäivänä. Tällä kertaa yhdessä.

– ”Sasha” (Aleksander Barkov) päätti, että menemme porukalla sinne tänään. Menimme, ja loppu on historiaa, Lehtonen sanoi.

Oliko nyt vielä poikkevampaa, kun menitte koko joukkueena?

– Olihan se aika spesiaalia. Siinä sovimme yksillä puheilla, että hoidamme homman himaan. Ja nyt se on hoidettu.

Helenius haluaa muuta kuin vettä

Puljujärvi sanoi käyneensä lähteellä paikalla joka päivä muun muassa kultaisen ratkaisumaalin tehneen ystävänsä Konsta Heleniuksen kanssa.

– Kävimme hörppimässä tänäänkin. ”Puljun” kanssa kävimme joka päivä. Pulju taisi käydä kolme kertaa joka päivä. Se oli kyllä ihan huikeeta, Helenius sanoi.

Menettekö sinne vielä tänään?

– Ehkä juomme jotain muuta, Helenius naureskeli.

Konsta Helenius huudattaa.
Helenius hymyilee totutusti paljon. Niin myös mestaruuspokaalia pidellessä. Kuva: Getty Images

”Pulju” ei pysy paikallaan

Vesilähteen jo ensimmäisenä päivänä löytänyt Puljujärvi kävi lähteellä niin usein, ettei hänen huonekaverinsa Anton Lundell jaksanut pysyä perässä.

– ”Pulju” kävi monta kertaa päivässä, kun hän ei pysy paikallaan, Lundell hymyili.

– Muutamia kertoja piti antaa vain hänen mennä käppäilemään, kun en jaksanut sinne ihan koko ajan mennä.

Jesse Puljujärvi kertoo vesilähteestä.

Lundell muisteli vuoden 2011 mestaruutta

24-vuotiaalle Lundellille maailmanmestaruus oli aivan huikea juttu. Hän piti hetkeä isoimpana maajoukkueessa, vaikka olympiapronssikin oli äärettömän iso asia.

– Olen kasvanut katsoen MM-kisoja. Joka vuosi nuorena aamusta iltaan katsonut kaikkia, varsinkin Suomen pelejä.

– Muistan vuoden 2011 mestaruuden varsinkin. Olin niin nuori, etten päässyt torille tai kaupungille, mutta näin sen hypen ympärillä koko maassa. Silloin tuli fiilis, etät olisi makeeta olla noissa saappaissa. Nyt me olemme.

Konsta Helenius (vas.) ratkaisi MM-kullan Leijonille jatkoaikamaalillaan, johon syöttöpisteen sai Anton Lundell (oik.).
Lundell oli ensimmäisenä Heleniuksen kimpussa. Kuva: Robert Hradil/Getty Images

Lundell uskoo, että viikosta tulee varmasti hektinen, mutta luottaa jo kolmannen mestaruuden saavuttaneen Mikael Granlundin johtamiseen.

Puljujärvi oli elementissään

Puljujärvelle MM-kulta oli uran ensimmäinen aikuisten tasolla. Maailmanmestaruuden varmistuttua hänen olonsa oli myös tyhjä.

– Kyllä tämä pariviikkoinen on pitkä rupeama. Paljon pelejä, hikeä ja kaikennäköistä. Oli hienoa, että saimme voiton. Ei se helpolla tullut. Oli todella tiukka peli, mutta onneksi löytyi osaamista, Puljujärvi kehui ystäväänsä Heleniusta.

Näet Konsta Heleniuksen voittomaalin alta tai täältä.

Puljujärvi oli finaalissa elementissään. Hän pelasi äärimmäisellä innolla ja kilautti jatkoajalla jopa tolppaan.

– Tavoitteena oli päästä MM-kisoihin mukaan. Oli kyllä mukavaa. Saimme vielä voiton ja sain pelata omilla vahvuuksillani ja auttaa joukkuetta.

Onko tyhjä olo?

– Kyllä, aika. Nyt se loppui sitten aika nopeasti. Tämmöistä se elämä on. On kyllä siistiä.

– Toria odotellessa, Puljujärvi huikkasi loppuun.

Jesse Puljujärvi nostamassa pokaalia.
Jesse Puljujärvi nosti mestaruuspokaalia iloiten. Kuva: Getty Images