Naisten maailmanlistan kärkinimi Aryna Sabalenka kaatoi Naomi Osakan Ranskan avoimessa tennisturnauksessa maanantain iltaottelussa.
Sabalenka voitti erin 7–5, 6–3 ja eteni kahdeksan parhaan joukkoon. Valkovenäläinen on naisten ja miesten kaksinpeleissä ainut entinen grand slam -voittaja, joka onnistui pääsemään puolivälieriin yllätyksien täyteisessä tennisturnauksessa.
– Pystyin eristämään itseni siitä, mitä tänä vuonna tapahtuu, Sabalenka kommentoi turnauksen yllätyksistä.
Nelinkertainen grand slam -voittaja tavoittelee ensimmäistä voittoaan Ranskan avoimessa. Viime vuonna hän hävisi kivuliaasti finaalissa Coco Gauffille.
Sabalenkan ja Osakan kohtaaminen oli myös ensimmäinen naisten iltaottelu Ranskan avoimissa sitten vuoden 2023. Sabalenka on kritisoinut naisten otteluiden puuttumista iltavaloista ja sanoi viime vuonna, että naisten kiertueen tähdet ansaitsevat tasa-arvoista kohtelua. Miehet olivat pelanneet 32 kertaa peräkkäin iltakohtaamisissa Ranskan avoimissa.
– Toivon tämän olevan alku, tämän illan ottelun. Se on kuin avaisimme oven naisten iltaotteluille, Sabalenka sanoi AFP:n mukaan maanantaina.
Sabalenka kohtaa venäläisen Diana Shnaiderin puolivälierässä.