Filippiiniläisen Robert Solimanin unelmien Lapin loma sai maaliskuussa ikävän käänteen, kun hän tiputti puhelimensa jään läpi rantaveteen.
Soliman oli jo kahtena iltana onnistunut bongaamaan revontulet Rovaniemellä, ja tähtäimessä oli nähdä ne vielä kerran ennen kotiinpaluuta.
Soliman käveli vaimonsa kanssa pitkin rantaa, kun hänen jalkansa meni jään läpi.
– Vesi ulottui vain polven alle, mutta se oli todella kylmää. Hetkeä myöhemmin tajusin, että puhelimeni oli pudonnut, Soliman kertoo.
Pariskunta etsi kännykkää rantavedestä, mutta kylmän ja pimeän takia he päättivät jatkaa etsintöjä vasta aamulla ennen lentoa kotiin. Puhelinta ei koskaan löytynyt.
Soliman lensi Filippiineille ja suri menetettyjä lomakuvia, joita hän oli Pohjois-Norjassa ja Lapissa ottanut.
Sattuma puuttui peliin
Kuukautta myöhemmin huhtikuun lopussa Aino Kononen oli iltapäivälenkillä Rovaniemen keskustan lähettyvillä.
– Kävelin Jätkänkynttilän sillan lähellä ja satuin katsomaan vieressä olevaan ojaan, jossa huomasin puhelimen, hän kertoo.
Kononen poimi pahasti likaantuneen puhelimen matkaansa. Kotona hän puhdisti puhelimen, irrotti kuoret ja laittoi sen laturiin. Kuin ihmeen kaupalla puhelin käynnistyi.
– Näytölle ilmestyi heti omistajan Robin sähköposti ja puhelinnumero.
Tässä vaiheessa kadonneen puhelimensa jo unohtanut Rob ei tiennyt, millaisen viestin hän pian Filippiineille saisi.
Puhelin matkasi trooppiseen kotiinsa
Sitten viesti suomalaiselta Ainolta saavutti hänet.
– Olin yllättynyt, kiitollinen ja minua kosketti, että tämä ihminen oli niin rehellinen, Soliman kertoo.
Kononen oli yrittänyt soittaa neljä kertaa Solimanin numeroon, mutta ei ollut saanut tätä kiinni. Vihdoin Soliman kuitenkin vastasi sähköpostiin.
– Häneltä tuli todella iloinen ja yllättynyt vastaus, Kononen sanoo.
Pian lumen alla ja hyisessä vedessä kuukauden viettänyt puhelin oli jo matkalla trooppiseen kotiinsa.
”Rehelliset suomalaiset antavat toivoa”
Solimanin mukaan kuukausia kadoksissa olleiden lomakuvien avaaminen tuntui samalta kuin aarteen löytäminen.
Kononen puolestaan kertoo, että kännykän saaminen takaisin omistajalleen teki hänetkin onnelliseksi.
– Tuli hyvä fiilis, kun näki, että toinen arvostaa toimintaani.
Soliman uskoo, että Konosen toiminta edustaa suomalaisia arvoja. Hän kertoo, että rehellisyys ja anteliaisuus koskettavat siksi, että sellainen on nykyään harvinaisempaa hänen omassa maassaan.
Vieraan, toisella puolella maapalloa asuvan ihmisen ystävällisyys ja rehellisyys vetävät nöyräksi.
– Aino ja muut suomalaiset antavat minulle toivoa ja uskoa, että maailmassa on vielä hyviäkin ihmisiä.
Hän on jo suunnitellut uutta matkaa ”taianomaiseen” Lappiin.
– Ensi kerralle taidan kuitenkin ostaa sellaisen hihnan puhelinta varten, Soliman nauraa.