Japani uusii ydinreaktoreitaan tulevina vuosikymmeninä

Kashiwazaki-Kariwan voimala Kashiwazakissa Japanissa.
Japani aikoo uusia suuren määrän ydinvoimaloitaan. Kuvassa Kashiwazaki-Kariwan voimala Niigatan alueella. Kuva: Yuichi Yamazaki / AFP
  • STT-AFP

Japanissa aiotaan uusia pitkälle toistakymmentä ydinreaktoria, kertoi maan media perjantaina. Viisi reaktoria on tarkoitus uusia 2040-luvun aikana ja kymmenkunta 2050-luvun aikana.

Lopulliset päätökset asiasta on tarkoitus tehdä vielä tämän kesän aikana.

Japani jäädytti ydinenergian kehittämisen sen jälkeen kun erittäin voimakas maanjäristys ja sitä seurannut tsunami saivat aikaan tuhoisan ydinvoimalaonnettomuuden Fukushimassa vuonna 2011.

Japanin tarvitsee kuitenkin lisää ydinenergiaa, koska maa haluaa vähentää riippuvuuttaan fossiilisista polttoaineista ja saarivaltion energiankulutuksen ennakoidaan kasvavan runsaasti.