Helsingissä eilen tapahtuneen bussionnettomuuden uhri on kuollut, kertoo Helsingin poliisilaitos tiedotteessa.
Onnettomuus tapahtui Helsingin Senaatintorilla. Nainen jäi linja-auton alle, kun se valui useita kymmeniä metrejä ilman kuljettajaa.
Poliisi kertoi Ylelle aiemmin tänään, että alustavissa onnettomuustutkinnoissa ei ole löytynyt viitteitä teknisestä viasta.
– Vaikuttaa siltä, että käsijarrua ei ole kytketty tai sitten se on kytketty huonosti, Helsingin poliisin päivystävä tutkinnanjohtaja Anssi Enqvist sanoi.
Kysessä oli Stromma Suomi -yrityksen liikennöimä Hop-on Hop-off -turistibussi. Bussiyhtiön toimitusjohtaja Peter Kåla kommentoi Ylelle eilen, että tällaiset tapaukset ovat erittäin harvinaisia.
Tapausta tutkitaan nyt liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksena. Rikosnimikkeet voivat muuttua esitutkinnan edetessä.
Onnettomuustutkinnan valmistumiseen voi poliisin mukaan mennä useampi viikko.
Helsingin apulaispormestari: ”Erikoinen ja valitettava tapahtuma”
Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari Johanna Laisaari (sd.) pitää onnettomuutta järkyttävänä ja pysäyttävänä.
– Haluan esittää osanottoni ja lähettää surunvalittelut uhrin läheisille. Henkilökohtaisesti tällainen tietysti aina koskettaa, kun tapahtuu liikenneonnettomuus, jossa joku menehtyy.
Laisaaren käsityksen mukaan kyse on ollut hyvin erikoisesta tapahtumaketjusta, johon ei ole voinut varautua ennakkoon.
Kaupungilla odotetaan nyt tutkinnan valmistumista ja pohditaan vasta sen jälkeen, onko ryhdyttävä toimenpiteisiin, Laisaari sanoo.
– Me käymme selvityksen läpi liikennesuunnittelussa ja katsomme, onko jotain sellaista, jolla tämä olisi voitu välttää tai voidaan tulevaisuudessa välttää. Jos poliisi katsoisi, että tämä olisi ollut sen tyyppinen onnettomuus, että se olisi liikennejärjestelyillä pystytty välttämään ja pitäisi kiireellisesti jotain muutosta tehdä, niin tietenkin se poliisin pyynnöstä tehtäisiin.
Laisaaren mukaan Helsingissä liikenneturvallisuutta seurataan koko ajan. Liikennejärjestelyjä myös muutetaan aina tarvittaessa.
– Itse koen, että Senaatintori on ihan turvallinen paikka. Tämä oli todella erikoinen ja erittäin valitettava ja surullinen tapahtuma.