Neljä eri tahoa on jättänyt määräaikaan mennessä valituksen Lapppeenrannan kauppatorin asemakaavamuutoksesta, vahvistaa Itä-Suomen hallinto-oikeus.
Hallinto-oikeuteen valittivat Lupa- ja valvontavirasto, Lappeenrannan museot, Lappeenrannnan muuttuva kaupunkikuva ry sekä eräs yksityishenkilö.
Valitukset koskevat kaupunginvaltuuston toukokuun alussa tekemää päätöstä. Siinä valtuusto hyväksyi kauppatorin ja kauppahallin asemakaavamuutoksen ja tonttijaon.
Asemakaavalla valmistaudutaan siihen, että Etelä-Karjalan osuuskauppa rakentaisi torille uuden kauppahallin, johon tulisi myös päivittäistavarakauppa.
Kaupungin suunnitelmiin kuuluu, että samalla vuonna 1956 valmistunut kauppahalli puretaan.
Virasto ei hyväksy kauppahallin purkua
Lupa- ja valvontavirasto vaatii, että valtuuston päätös kumotaan, koska kauppahallilla on useissa selvityksissä todettu olevan historiallista ja arkkitehtonista arvoa.
Rakennus edustaa viraston mukaan harvalukuista jälleenrakentamisajan suomalaista kauppahallityyppiä. Viraston kantana on, että asemakaavamuutos on rakennusperinnön vaalimiseen liittyvillä perusteilla lainvastainen.
Lappeenrannan museot näkee niin ikään, että kauppatorilla on historiallisia arvoja, jotka liittyvät kaupankäyntiin sekä kulttuurihistoriaan.
Lappeenrannan tori on sen mukaan edustanut karjalaista kaupankäyntiä ja elämää Viipurin toriperinteen hengessä. Kauppatori on museon mukaan myös tunnettu perinteisistä vety- ja atomikioskeistaan Suomen laajuisesti.
Asemakaavamuutos ei ole museon mukaan ottanut riittävästi huomioon kauppatorista tehtyjä selvityksiä ja lausuntoja, joissa sen rakennushistoriallinen arvo nostetaan esiin.
Suojeluesitys tehty
Lappeenrannan muuttuva kaupunkikuva ry esittää valituksessaan valtuuston päätöksen kumoamista. Yhdistys vetoaa Lupa- ja Valvontaviraston sekä museon kantoihin, joissa puolustetaan perinteisen torin säilyttämistä.
Yhdistyksen mielestä torin uudistamista on ajettu eteenpäin ilman, että esimerkiksi kaupunkilaisille olisi jätetty todellisia vaikutusmahdollisuuksia asiaan.
Neljännen valituksen on jättänyt yksityishenkilö, jonka mielestä uuden päivittäistavarakaupan sijoittuminen torille ei ole perusteltua, koska aivan sen välittömässä läheisyydessä on jo kauppa.
Valittaja pelkää esimerkiksi sitä, että uusi kauppa vähentäisi torikaupan toimintaedellytyksiä entisestään. Yksityishenkilön mukaan Lappeenrannan kaupunkikuvassa tulisi vaalia historiallisia ja viihtyisiä ympäristöjä.
Etelä-Karjalan osuuskauppa on aikonut investoida uuteen kauppahalliin ja toriparkkiin yhteensä 20 miljoonaa euroa. Kaupunki on arvioinut käyttävänsä alueen uudistamiseen useampia miljoonia euroja.
Suojeluesitys tehty
Yksi valittajista eli Lappeenrannan muuttuva kaupunkikuva ry jätti aikaisemmin vanhasta kauppahallista suojeluesityksen Lupa- ja valvontavirastolle.
Tämän takia kaupunki varautuu lykkäämään kauppatorin uudistamista vuodella eteenpäin, jotta suojeluesitys saadaan ensin ratkaistua.
Mikäli suojeluesitys menisi läpi, niin todennäköisesti keskeyttäisi torin uudistamisen ja alue säilyisi nykyisellään.
Suojeluesityksen lisäksi kaupungin on nyt myös odotettava neljän hallinto-oikeuteen tehdyn valituksen käsittelyä.
Lappeenrannan kaupungin mukaan uudistus nykyaikaistaisi torialuetta. Tammikuussa 2026 kuvatulla videolla paikalliset kommentoivat suunnitelmia: