Itä-Suomen elinvoimakeskus irtisanoo kahdeksan työntekijää yt-neuvotteluiden päätteeksi.
Elinvoimakeskuksessa aloitettiin yhteistoimintaneuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista syistä toukokuun alussa. Syynä ovat valtion säästöt.
Neuvotteluiden piirissä oli 150 työntekijää. Alun perin irtisanomisuhan alla oli enintään 17 työntekijää, mutta määrä laski neuvotteluiden aikana.
Yt:t päättyivät erimielisinä. Työntekijäpuolen mielestä myös lomautuksia olisi pitänyt tarkastella vaihtoehtona irtisanomisille.
Irtisanomiset jakautuvat tasaisesti
Ylijohtaja Ari Niirasen mukaan irtisanomiset jakautuvat tasaisesti Joensuun, Kuopion ja Mikkelin välille.
Itä-Suomen elinvoimakeskus työllistää tällä hetkellä yhteensä 277 työntekijää, joista osa kausiluontoisissa tehtävissä.
Vakituisista työntekijöistä noin 70 työskentelee Joensuussa, sata Kuopiossa ja Mikkelissä seitsemänkymmentä. Keskuksella on työntekijöitä myös muissa toimipisteissä eri puolilla Suomea.
Itä-Suomen elinvoimakeskus hoitaa muun muassa liikenteeseen, maaseutuun, elinkeinoihin ja työllisyyteen liittyviä valtion tehtäviä Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan alueella.
Elinvoimakeskukset aloittivat toimintansa tämän vuoden alussa. Ne korvasivat entiset maakunnalliset ely-keskukset.