Jätkäsaaren parkkitaloon luvattiin uusia turvatoimia kuolemien jälkeen – päätöksiä luvassa syksyllä, kertoo omistaja nyt

Pysäköinti­yhtiön ehdotus Helsingin Jätkäsaaressa sijaitsevaan Saukonlaiturin parkkitaloon mahdollisesti tehtävistä muutoksista lähtee asukkaiden kommentoi­tavaksi juhannuksen jälkeen.

Parkkihalli Jätkäsaaressa.
Saukonlaiturin pysäköintilaitos kuvattuna kesällä 2025. Laitoksen ylin taso on tällä hetkellä suljettu työmaa-aidoilla sisä- ja ulkopuolelta. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Jätkäsaaren Saukonlaiturin pysäköintirakennuksen turvatoimia koskevat uudet suunnitelmat lähtevät ensi viikolla asuntoyhtiöille kommentoitavaksi.

Aiempi yhtiön laatima turvallisuussuunnitelma meni uusiksi viime syksyn ja talven aikana tapahtuneiden kuolemantapausten takia.

Pysäköintilaitoksen katolta on pudonnut kuolemaan neljä ihmistä. Viimeisin kuolemantapaus sattui helmikuussa.

Tapaukset järkyttivät alueen asukkaita. Helmikuussa asukkaan jättivät adressin, jossa vaadittiin pikaisesti hallin turvallisuuden parantamista.

Nyt yhtiö on saanut ehdotuksensa valmiiksi.

– Suunnitelmaluonnos lähetetään kommentoitavaksi alueen asuntoyhtiöille, jotka ovat liittyneet pysäköintilaitoksen osakkeenomistajiksi, sanoo Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Mikko Syrjänen.

Käytännössä päätöksen mahdollisista toimenpiteistä tekee yhtiössä ääni- ja määräysvaltaa käyttävä Helsingin kaupunki muita osakkeenomistajia kuultuaan.

– Kommentit pyydetään elokuun loppuun mennessä. Sen jälkeen asian käsittelyä jatketaan pikaisesti, ja tavoitteena on saada päätös vuoden aikana.

Pelastusmääräykset mahdollistivat helpon pääsyn

Uusien turvallisuussuunnitelmien tavoite on estää pääsy pysäköintilaitoksen ylimmälle tasolle ja estää putoaminen sieltä.

Syrjäsen mukaan rakennuksen sivustalla kulkevat maisemaportaat ovat olleet keskeinen syy, miksi ylimmälle tasolle on päässyt helposti.

Pelastusmääräysten mukaan portaat ovat olleet pelastustie laitoksesta portaisiin ja toisinpäin.

Yhtiö on neuvotellut pelastusviranomaisten ja rakennusvalvonnan kanssa, voisiko pelastautumisjärjestelyt hoitaa muulla tavalla.

– Nyt kehitetään ratkaisuja, joilla saataisiin ulkopuolisten pääsy estettyä tai ainakin huomattavasti vaikeutettua, Syrjänen toteaa.

Asukkaat maksavat mahdolliset muutostyöt

Jos suunniteltu esitys toteutuu, kustannukset olisivat toimitusjohtajan mukaan muutama satatuhatta euroa.

Kustannuksista vastaisivat pysäköintilaitoksen käyttäjät eli käytännössä alueen asuntoyhtiöiden asukkaat.

– Pysäköintilaitoksen käyttäjät maksavat kaikki laitoksen muutostöistä aiheutuvat kustannukset sekä ylläpitokustannukset, Syrjänen kertoo.

Toimitusjohtaja korostaa, että suunnitelmaluonnos ei ole vielä lupaus toimenpiteiden toteuttamisesta.

– Tässä vaiheessa ei ole tehty päätöksiä, toteutetaanko toimenpiteitä vai ei. Rakennuksessa ei ole varsinaista vikaa tai puutetta, hän sanoo.

Asiasta uutisoi torstaina Hufvudstadsbladet.