Venetsia saattaa vaatia päivä­retkeilijöiltä jopa 50 euron pääsymaksun

Pormestarin mukaan sisäänpääsy­maksujen tulisi olla sesonkiaikana korkeammat ruuhkien välttämiseksi.

Gondoli liikkuu kanaalissa Venetsiassa, kyydissä neljä matkustajaa ja soutaja; taustalla historiallisia rakennuksia.
Uusi pormestari ehdottaa pääsymaksun korottamista tiettyinä päivinä, jolloin odotetaan erityisen paljon päiväretkeilijöitä. Kuva: Halil Sagirkaya / AOP

Venetsia saattaa alkaa veloittaa päiväretken kaupunkiin tekeviltä matkailijoilta jopa 50 euron pääsymaksua.

Ehdotuksen taustalla on kaupungin uusi pormestari Simone Venturini, joka toivoo nostavansa kiistanalaiseksi kutsuttua pääsymaksua.

– Jos se on tällä hetkellä 5–10 euron välillä, ehdotukseni on nostaa se 30–50 euroon tiettyinä päivinä, pormestari kertoi italialaisen Corriere della Sera -lehden mukaan.

Venturini nousi pormestariksi keskustaoikeiston ehdokkaana toukokuussa. Hän ehdotti vaalikampanjan aikana pääsymaksun korottamista tiettyinä päivinä, jolloin odotetaan erityisen paljon päiväretkeilijöitä.

Venturinin mukaan ehdotuksen tarkoituksena on hillitä entisestään kaupungin turistitulvaa. Pääsymaksu on tällä hetkellä ainoa tehokas keino hillitä päivittäisiä kävijämääriä, pormestari sanoo.

Pormestarilla ei yksin valtaa nostaa maksua

Uuden pormestarin mukaan maksusta saatavat varat käytettäisiin kaupungin palvelujen rahoittamiseen sekä veden varaan rakennetun kaupungin ylläpitoon, jonka kustannukset ylittävät 100 miljoonaa euroa vuodessa.

Pääsymaksun nosto ei ole väistämätöntä, sillä pormestarilla ei ole yksin valtaa nostaa sisäänpääsymaksua. Vaikka maksu otettiin käyttöön kunnallisella säädöksellä, yläraja asetettiin kansallisella lailla. Venturinin on siksi neuvoteltava maan hallituksen kanssa.

Valtiosääntöoikeuden asiantuntija Ludovico Mazzarolli nostaa esiin oikeudellisia huolenaiheita. Hän sanoi Corriere della Sera -lehdelle, että 50 euron veloittaminen voitaisiin tulkita liikkumisvapauden rajoitukseksi.

Kapealla kadulla kävelee ihmisiä, vasemmalla seinällä suurin punaisin kirjaimin teksti "TOURISTS GO HOME".
Suositut kohteet ympäri maailmaa etsivät keinoja rajoittaa kävijämäärää sesonkiaikana. Kuva: Halil Sagirkaya / AOP

Pääsymaksulla toistaiseksi vähän vaikutusta kävijämääriin

Suositut kohteet ympäri maailmaa etsivät keinoja rajoittaa kävijämäärää sesonkiaikana.

Venetsiasta tuli maailman ensimmäinen pääsymaksua turisteilta veloittava kaupunki vuonna 2024.

Pääsymaksu maksetaan verkossa. Vierailijat saavat QR-koodin, joka on esitettävä kaupungin pääsisäänkäynneillä.

Maksua ei peritä matkailijoilta, jotka yöpyvät kaupungissa.

Kriitikot ovat kuitenkin jo jonkin aikaa väittäneet, että nykyinen pääsymaksu ei juuri estä ketään tulemasta Venetsiaan.

Vaikka hankkeella on ollut vain vähän vaikutusta kävijämääriin, se keräsi kaupungin kassaan ensimmäisenä vuonna 2,4 miljoonaa euroa. Venetsian viranomaiset uskovat, että pääsymaksu auttaa Unescon maailmanperintökaupunkia torjumaan liikaturismia.