Vuoden 2023 Wimbledonin naisten kaksinpelin voittaja, tšekkiläinen Marketa Vondroušova, 26, on saanut neljän vuoden kilpailukiellon kieltäydyttyään dopingtestistä joulukuussa 2025. Asiasta uutisoi uutistoimisto Reuters.
Tenniksen kansainvälinen integriteettivirasto ITIA oli nostanut aiemmin syytteen, kun tšekkiläispelaajaa oli evännyt testaajalta pääsyn kotiinsa testin tekemistä varten.
Kilpailukielto langetettiin maanantaina ja kilpailukielto päättyy 21. kesäkuuta 2030. Hänellä on oikeus valittaa päätöksestä urheilun kansainväliseen vetoomustuomioistuimeen (CAS).
Keväällä muun muassa BBC kertoi, että Vondroušova sanoi pelänneensä turvallisuutensa puolesta, kun testaaja tuli hänen kotiinsa.
– Tämä viimeaikainen dopingvalvontatapaus sattui, koska saavutin murtumispisteen kuukausia kestäneen fyysisen ja henkisen stressin jälkeen, Vondroušova kirjoitti aiemmin Instagramissa.
– Kun joku soitti ovikelloani myöhään illalla tunnistautumatta kunnolla, reagoihin kuten ihminen, joka tuntee pelkoa.
Hän lisäsi, että siinä hetkessä kyse oli turvallisuuden tunteesta, ei minkään dopingprotokollan välttelystä.
Vondroušova on parhaimmillaan ollut tenniksen naisten maailmanlistalla kuudentena.