Heroiini on palaamassa myyntiin suomalaisilla huumemarkkinoille. Huumetta myydään erittäin edullisesti ja pieninä annoksina, varoittaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.
Kansalaisjärjestön mukaan havaintoja heroiinin myymisestä on tehty toukokuusta alkaen havaintoja ainakin pääkaupunkiseudulla, Varsinais-Suomessa ja Länsi-Uudellamaalla.
EHYT ry painottaa tiedotteessaan, että Suomessa ei ole ollut merkittävää heroiiniongelmaa vuosikymmeniin. Sen sijaan heroiinin käyttö on ollut satunnaista ja huumausainetta on ollut vain harvojen ihmisten käytössä.
– Nykyiset tai uudet käyttäjät eivät välttämättä tunne ainetta tai tiedä, mitä riskejä käyttöön liittyy, mikä tekee tilanteesta erityisen huolestuttavan, sanoo Nopsa-hankkeen hankepäällikkö Annuska Dal Maso Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.
Järjestön mukaan on toistaiseksi liian aikaista sanoa, onko kyseessä pysyvä muutos suomalaisessa huumekentässä.
Amfetamiinissa poikkeuksellisen hyvä saatavuus
Heroiinin paluun lisäksi EHYT ry kertoo, että Suomessa on THL:n oikeustoksikologisten vainajatutkimusten kautta paljastunut kaksi tapausta, joissa kahdesta vainajasta on löytynyt protonitatseenia. Tapaukset ajoittuvat tämän vuoden huhti-toukokuulle.
Nitatseenit ovat synteettisiä opioideja, joiden teho on moninkertainen morfiinin tai fentanyylin käyttöön verrattuna. Ennen keväällä paljastuneita tapauksia protonitatseenia on havaittu suomalaisissa vainajatutkimuksissa vain kolmesti vuosina 2023 ja 2024.
Dal Maso varoittaa nitatseenin voimakkaamman rantautumisen Suomeen olevan todennäköisesti vain ajan kysymys.
Myös useat hyvinvointialueet ovat järjestön mukaan raportoineet amfetamiinia olevan tällä hetkellä poikkeuksellisen hyvin saatavilla.
Heroiinin ja myös muiden opioidien, kuten fentanyylin ja nitatseenin, yliannostukseen käytetään vasta-aine naloksonia, jota jaetaan joissain maissa huumeidenkäyttäjille.
Suomessa naloksonin anonyymin jakelun salliva lakimuutos on valmisteilla. Jos laki hyväksytään astuisi se voimaan vuodesta 2027 alkaen.