Itä-Suomen hovioikeus on lieventänyt palomiehen yliajosta tuomitun miehen vankeustuomiota neljällä kuukaudella.
Tuomio liittyy syksyllä 2024 tapahtuneeseen yliajoon Kangasniemellä.
Lokakuun ensimmäisenä päivänä 2024 autoa päihtyneenä ajanut kuljettaja Tero Tapio Väisänen osui pientareella pyöräilleen miehen päälle. Uhri menehtyi tapahtumapaikalle. Yle julkaisee tuomitun nimen, koska se uutisoitiin myös käräjäoikeuden tuomion yhteydessä.
Tapaus herätti syksyllä 2024 paljon huomiota, sillä yliajossa kuollut 45-vuotias mies oli saanut valtakunnallista tunnustusta työstään palomiehenä.
Syytetty tuomittiin viime vuoden lopulla Etelä-Savon käräjäoikeudessa kahden vuoden ehdottomaan vankeuteen kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä rattijuopumuksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta.
Hovioikeus lievensi Väisäsen vankeusaikaa neljällä kuukaudella. Hovioikeus piti vankeustuomion ehdottomana, mutta laski sen kestämään vuoden ja 8 kuukautta.
Hovioikeus peilasi tuomion pituutta korkeimman oikeuden ratkaisuun toisessa asiassa, jossa vastaaja sai vankeusrangaistuksen suojatiellä tapahtuneesta yliajosta. Väisäsen kohdalla lieventävänä asianhaarana oli se, ettei teko ollut tarkoituksellinen. Raskauttavana tekijänä taas painoi päihtynyt ajaminen, joka osoitti erityistä piittaamattomuutta liikennesääntöjä kohtaan.
Tuomio syyttäjän vaatimusta kovempi
Alun perin syyttäjä vaati syytetylle vuoden ja kolmen kuukauden pituista ehdollistan vankeusrangaistusta ja yhdyskuntapalvelua. Käräjäoikeus päätyi kuitenkin kovempaan rangaistukseen.
Tuomittu haki hovioikeudesta muutosta, että tarvittaessa tuomiota voi suorittaa yhdyskuntapalveluna ja oikeudenkäyntikulut maksetaan valtion varoista. Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden ratkaisuja näihin kohtiin. Valtio maksaa hovioikeudessa käytetyn puolustajan palkkion.
Väisänen joutuu edelleen korvaamaan käräjäoikeuden kulut ja liikennevahinkokorvauksia hieman yli 60 000 euroa.
Hovioikeuden tuomiosta voi hakea valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.