Orimattilan kaupunginjohtaja Kalle Larsson kiistää antaneensa valtuustolle väärää tietoa terveyskeskuskiinteistön kaupan valmisteluun liittyvässä kokonaisuudessa.
Larsson on luovuttanut 16-sivuisen lausuntonsa tilapäiselle valiokunnalle, joka selvittää hänen irtisanomistaan. Hän toimitti lausuntonsa myös Ylelle.
– Minuun on kohdistettu vakavia väitteitä. Nämä väitteet eivät saa tukea asiakirja-aineistosta siinä muodossa, kun niitä on käytetty irtisanomisesityksen perusteena, Larsson sanoo Ylelle.
Lausunnon on allekirjoittanut Larssonin valtuuttamana hänen asianajajansa.
Lausunnossa todetaan, että asian selvittämistä koskeva menettely on lainvastainen ja loukannut Larssonin oikeuksia. Sen mukaan virheitä on tehty niin paljon, ettei edes menettelyn uudelleen aloittaminen mahdollistaisi puolueetonta käsittelyä.
Tarkoitushakuista selvittelyä
Lausunnossa syytetään valiokuntaa siitä, että kysymyksiä on esitetty johdattelevasti ja tarkoitushakuisesti Larssonin vahingoksi. Siinä korostetaan, että kaupunginjohtaja on toiminnassaan pyrkinyt ajamaan Orimattilan kaupungin ja kaupunkikonsernin etua.
Larssonin mukaan terveyskeskuskiinteistön kaupan taustalla oli kaupungin talouden tasapainottaminen ja pyrkimys välttää kuntalaisiin kohdistuvia veronkorotuksia.
Larsson toteaa myös muun muassa, että Orimattilan yrityskiinteistöt oy:llä on lisälausuman mukaan ollut tietoa kaupan valmistelusta ja kauppahinnasta ennen kaupunginhallituksen päätöksentekoa.
Kaupunginhallitus täydensi lausuntoaan
Orimattilan kaupunginhallitus päätti tiistaina saamiensa lisätietojen jälkeen täydentää aiempaa lausuntoaan tilapäiselle valiokunnalle.
Täydennys tehtiin varapuheenjohtaja Johanna Ekmanin (ps.) esityksestä, jota kannatti viisi muuta hallituksen jäsentä. Kolme jäsentä olisi tyytynyt aiempaan lausuntoon.
Ekmanin mukaan kaupunginhallitus sai nähdäkseen muun muassa hyvinvointialueen ja kaupunginjohtajan välistä sähköpostikirjeenvaihtoa sekä aiempaa laajemmin tilapäisen valiokunnan tekemiä kuulemisia.
Kaupunginhallituksen mukaan sen saamat uudet sähköpostimateriaalit osoittavat, että toive siitä, että kaupunki pitäisi terveyskeskuksen itsellään ainakin vuoden 2026 ajan varautumiseen liittyvistä syistä, tulivat hyvinvointialueelta.
Tämä on vastoin tilapäisen valiokunnan loppulausuntoa, jonka mukaan hyvinvointialueella ei ollut esteitä terveyskeskuskaupan toteuttamiselle ja että kaupunginjohtaja olisi itse ehdottanut kaupan perumista.
– Itse näen, että siinä on ollut hyvin nopeasti muuttuva tilanne, jossa kaupunginjohtaja on varmasti tehnyt parhaimpansa. Tämä käy ilmi myös sähköpostikirjeenvaihdosta, Ekman sanoo.
Kaupunginhallituksen mukaan lopputulos oli etukäteen päätetty
Kaupunginhallitus katsoo, että valiokunta on käyttänyt saamiaan tietoja valikoivasti, jättänyt lausumatta kaupunginjohtajan toimintaa puoltavia seikkoja ja sivuuttanut todisteluaineistoa.
Myös kaupunginhallitus pitää valiokunnan työskentelyä puolueellisena. Se katsoo, että selvitysten lopputulos oli päätetty jo etukäteen ja työskentelyllä etsittiin tälle päätökselle perusteet.
– Koemme, että hallinnon tarkastus on jäänyt pienempään osaan kuin näytön kerääminen kaupunginjohtajan irtisanomiseksi, Ekman tiivistää.
Asia jakaa kaupunginhallitusta
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tuomo Jussila (kok.) oli yksi kolmesta, joka äänesti lisälausunnon jättämistä vastaan. Hänen mielestään lisätiedot eivät tuoneet mitään sellaista uutta tietoa, joka olisi muuttanut tilannetta.
– Minulle olisi jo alun perin riittänyt valiokunnan alkuperäinen raportti, Jussila sanoo.
Kaupunginhallitus äänesti myös kesäkuun alussa antamastaan alkuperäisestä lausunnosta. Tuolloin neljä hallituksen jäsentä olisi ollut valmis yhtymään tilapäisen valiokunnan näkemyksiin.