Kaakkois-Suomen elinvoimakeskus irtisanoo 15 henkilöä yhteistoimintaneuvottelujen tuloksena

Kaakkois-Suomen elinvoimakeskuksen neuvottelujen piirissä oli 192 työntekijää.

Lasiovessa eri valtion laitosten nimitarroja.
Elinvoimakeskukset korvasivat aiemmat ely-keskukset vuoden 2026 alusta alkaen. Arkistokuva. Kuva: Marianne Mattila / Yle

Kaakkois-Suomen elinvoimakeskus irtisanoo 15 henkilöä tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät tänään tiistaina.

Yhteistoimintaneuvottelut aloitettiin toukokuun 2026 alussa ja neuvotteluiden piirissä oli 192 työntekijää. Yhteensä elinvoimakeskuksessa on töissä 241 työntekijää.

Aluksi irtisanomisia arvioitiin tulevan enimmillään 32, mutta määrää saatiin vähennettyä neuvottelujen tuloksena.

Neuvottelutavoite täyttyi, mutta neuvottelut päättyivät erimielisinä. Työnantajan selvitys on annettu henkilöstöjärjestöjen JUKO ry:n, Pro ry:n ja JHL ry:n edustajille.

Kaksivaiheiset neuvottelut

Yhteistoimintaneuvottelujen taustalla ovat valtion säästötoimenpiteet. Elinvoimakeskusten edeltäjäorganisaatioissa ELY-keskuksissa on toteutettu sopeuttamis- ja säästötoimenpiteitä kesästä 2024 alkaen.

Toimenpiteistä huolimatta Kaakkois-Suomen elinvoimakeskuksen toimintamenomäärärahat eivät ennen neuvotteluja olisi riittäneet menojen kattamiseen vuonna 2027.

Yhteistoimintaneuvottelut toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa käytiin kaikkien elinvoimakeskusten ja KEHA-keskuksen valtakunnalliset neuvottelut, jotka päättyivät 21.4.2026. Toisessa vaiheessa käytiin virastokohtaiset neuvottelut Kaakkois-Suomen elinvoimakeskuksessa, jotka päättyivät 18.6.2026.