Italialaista kilpakävelijää Alex Schwazeria tutkitaan jälleen dopingin vuoksi. Asiasta ilmoitti Saksan kansallinen antidopingtoimisto Nada.
Nadan mukaan Schwazerin virtsa- ja verinäytteistä löytyi erytropoietiinia Saksan maantiekävelyn mestaruuskilpailuissa. Hormoni lisää veren punasolujen tuotantoa.
Nada kertoi aloittaneensa tulosten käsittelyn ja määränneensä Schwazerille väliaikaisen kilpailukiellon.
Maanantain lehdistötilaisuudessa Schwazer kiisti epon käytön, pyysi kolmannen näytteen analysointia ja sanoi, ettei jaksa enää taistella.
– Oma elämäni on tärkeintä. Kaikella on rajansa. Lopetan tähän.
Schwazer voitti kävelyn 50 km:n olympiakultaa Pekingissä vuonna 2008.
Pitkä kilpailukielto, syytökset salaliitosta ja paluu kilparadoille
Schwazer sai ensimmäisen kilpailukieltonsa epon käytöstä ennen vuoden 2012 Lontoon olympialaisia. Hän ei kiistänyt testitulosta ja lopetti uransa.
Hän palasi kilparadoille ja osallistui vuoden 2016 olympialaisiin, mutta jäi kiinni anabolisten steroidien käytöstä. Toisesta dopingrikkeestä hän sai kahdeksan vuoden kilpailukiellon.
Toisen dopingtapauksen jälkeen Schwazer väitti olevansa salaliiton uhri ilmiantotoimintansa vuoksi, mutta useat valitukset Italian ja Sveitsin tuomioistuimissa hylättiin.
Kahdeksan vuoden kilpailukielto pysyi voimassa, ja hän jäi pois olympialaisista vuosina 2016, 2021 ja 2024.
Vuonna 2025 Schwazer palasi kävelyyn 40-vuotiaana. Hän rikkoi Italian ennätyksen kävelyn maratonmatkalla samassa kilpailussa, jossa uusin epo-näyte otettiin 26. huhtikuuta Kelsterbachissa.
Lähde: La Stampa