Tanska lähettää varusmiehiä Grönlantiin

Tanskalla on noin 300 ammattisotilasta Grönlannissa. Varusmiehet sijoitetaan samoihin yksiköihin.

Sotilaita mellakka-aidan vieressä.
Tanskan Arktisk Kommandon päämaja sijaitsee Grönlannin pääkaupungissa Nuukissa. Kuva: Muath Hame / AOP

Tanska alkaa lähettää varusmiehiä Grönlantiin heinäkuun lopusta lähtien, muun muassa Tanskan TV2 ja uutistoimisto Ritzau kertovat.

Puolustusministeri Jeppe Bruus on vahvistanut asian haastatteluissa ja kansankäräjillä aiemmin tänään tiistaina.

– On tarpeen, että useammalla on tietoa siitä, miten operoidaan Grönlannissa ja arktisella alueella, Bruus sanoi TV2:lle.

Varusmiehiä lähetetään Grönlantiin osana koulutustaan. Heidät sijoitetaan samoihin yksiköihin kuin ammattisotilaat, ja osallistuvat tehtävien suorittamiseen.

Tanskalla on noin 300 ammattisotilasta Grönlannissa. Tanskan Arktisk Kommandon päämaja sijaitsee Grönlannin pääkaupungissa Nuukissa.

Tanskan TV2 kertoi tammikuussa, että Tanska lisäisi läsnäoloaan tuhanteen sotilaaseen tänä vuonna.

Puolustusministeri Bruus ei kertonut tänään tiistaina, kuinka paljon varusmiehiä Grönlantiin aiotaan lähettää. Bruus sanoi TV2:lle, että kyse ei ole Grönlannissa jo olevien tanskalaisten sotilaiden korvaamisesta tai kuorman keventämisestä, vaan suuremman vastuun ottamisesta arktisen alueen suojelemisessa.

– Meidän tulee suorittaa enemmän tehtäviä suuremmalla läsnäololla Grönlannissa, Bruus sanoi.

Tanska pidensi asepalveluksensa muutama vuosi sitten neljästä kuukaudesta 11 kuukauteen.