Pohjoiskorealainen sotilas loikkasi tällä viikolla Etelä-Koreaan. Eteläkorealainen Yonhap-uutistoimisto kertoi keskiviikkona, että sotilas ylitti maiden erittäin tarkasti vartioidun rajan tiistaina ja on nyt tutkintavankeudessa.
Etelä-Korean asevoimat vahvisti sotilaan rajanylityksen, mutta ei kertonut tapauksesta tarkemmin.
Maan viranomaisten mukaan yli 34 000 pohjoiskorealaista on paennut Pohjois-Koreasta Etelä-Koreaan sen jälkeen kun Korean niemimaa jakautui kahdeksi valtioksi 50-luvulla käydyn sodan jälkeen. Loikkaukset rajan yli ovat verrattain harvinaisia, ja valtaosa saapuu Etelä-Koreaan kolmansien maiden kautta.
Pohjois-Korea puhuu loikkareista usein halveksivasti ”ihmissaastana”. Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un puolestaan kertoi maan laivaston varustamisen ydinaseilla etenevän suunnitellusti. Pohjois-Korean valtiollisen KCNA-uutistoimiston mukaan Kim kertoi asiasta uuden sota-aluksen vesillelaskuseremoniassa tiistaina.