Pohjois­korealainen sotilas loikkasi Etelä-Koreaan, Kim ylvästeli ydinaseilla

­Etelä-Korean asevoimat vahvisti sotilaan rajanylityksen, mutta ei kertonut tapauksesta tarkemmin.

Rajavyöhykkeen alue näkyy pusikkoisen rinteen maastossa. Kukkulalla on pieni vartioiden tupa.
Arkistokuvassa Koreoiden välisellä demilitarisoidulla vyöhykkeellä (DMZ) sijaitseva Pohjois-Korean vartiointiasema. Kuva: Kim Hong-Ji / Reuters
  • STT-AFP

Pohjoiskorealainen sotilas loikkasi tällä viikolla Etelä-Koreaan. Eteläkorealainen Yonhap-uutistoimisto kertoi keskiviikkona, että sotilas ylitti maiden erittäin tarkasti vartioidun rajan tiistaina ja on nyt tutkintavankeudessa.

Etelä-Korean asevoimat vahvisti sotilaan rajanylityksen, mutta ei kertonut tapauksesta tarkemmin.

Maan viranomaisten mukaan yli 34 000 pohjoiskorealaista on paennut Pohjois-Koreasta Etelä-Koreaan sen jälkeen kun Korean niemimaa jakautui kahdeksi valtioksi 50-luvulla käydyn sodan jälkeen. Loikkaukset rajan yli ovat verrattain harvinaisia, ja valtaosa saapuu Etelä-Koreaan kolmansien maiden kautta.

Pohjois-Korea puhuu loikkareista usein halveksivasti ”ihmissaastana”. Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un puolestaan kertoi maan laivaston varustamisen ydinaseilla etenevän suunnitellusti. Pohjois-Korean valtiollisen KCNA-uutistoimiston mukaan Kim kertoi asiasta uuden sota-aluksen vesillelaskuseremoniassa tiistaina.