Joensuun vanhin vesisäiliö Niinivaaran puistossa saa tänä vuonna uuden ilmeen, ja sen ympäristöstä tulee muistomerkki ja kaupunkilaisten oleskelualue.
Säiliö valmistui vuonna 1928 ja se oli käytössä vuoteen 2017 asti. Uuden vesitornin naapurissa oleva säiliö on tunnettu osa Joensuun kaupunkikuvaa.
Kaupungin vesihuoltoyhtiö Joensuun Vesi päätti kunnostaa säiliön ja sen ympäristön yhtiön 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Työt alkoivat toukokuussa, ja valmista pitäisi olla marraskuussa.
Säiliön maakumpu ja torniosan julkisivurakenteet korjataan, ja puisto-alueelle tulee uusia viherrakenteita ja polkuja. Samalla rakennetaan vesihuoltoa, ja alueen valaistus uusitaan.
Saneerausurakkaa tekee STM Infra -yhtiö. Vastaavan työnjohtajan Mika Juutin mukaan kyseessä on vaativa historiallinen kohde.
– Rakenne on lähes sata vuotta vanha, ja suojamuurin ulkonäkö halutaan säilyttää. Se tekee urakasta vaativan.
Juuti kertoo, että työmaana vanhan vesisäiliön alue on mieluinen ja mielenkiintoinen.
– Tässä on niin monta eri elementtiä, uuden ja vanhan korjaamista. Paljon saa miettiä, minkälaisia ratkaisuja tekee.
Joensuun kaupungin tavoitteena on, että alueesta tulee yksi kaupungin kiinnostavimmista lähivirkistyskohteista. Betonirakenteisen vesisäiliön päälle on tulossa maisematasanne, josta on näkymät Pyhäselän järvelle.
Joensuun Vesi täyttää sata vuotta 10. helmikuuta 2027.