Porin Mäntyluodon telakalle saapui torstaina ensimmäinen juna yli kymmeneen vuoteen.
Kuusitoista vaunua toi 800 tonnia terästä Raahen SSAB:n tehtailta. Sata Shipbuildingin telakalla teräksestä tehdään osia Yhdysvaltoihin myytyihin jäänmurtajiin.
Telakan tarpeisiin saapuu jatkossa vastaava määrä terästä keskimäärin kerran kuukaudessa.
Sata Shipbuildingin toimitusjohtaja Niko Suomelan mukaan rataosuuden avaaminen on tärkeää telakan toiminnalle.
Nyt teräs saadaan tuotua suoraan telakan alueelle ja siitä nopeasti jatkoprosessiin.
Pitkään käyttämättä olleen rautatieosuuden kunto tarkastettiin ja sille tehtiin muutamia korjaustoimenpiteitä.
Jatkossa telakalle ostetaan terästä myös muualta Euroopasta.
16 vaunua terästä on paljon jopa terästehtaalle
Raahen terästehdas on tehnyt pitkään kehitystyötä suomalaisten telakoiden kanssa. SSAB:n Suomen ja Baltian myyntijohtaja Lotta Ruottinen sanoo, että 800 tonnin teräslastin myynti suomalaiselle yritykselle ei ole tavallista.
Ruottisen mukaan teräslevyjen kysyntä on kasvanut Suomessa, koska meriteollisuus on kasvanut.
Porin teräs ei ole vähähiilidioksidista terästä
EU:n päästötavoitteet edellyttävät, että myös metalliteollisuus vähentää päästöjä.
Poriin kuljetettu teräs ei ole vielä vähähiilidioksidista, niin kutsuttua vihreää terästä.
– Vähähiilidioksidinen teräs valmistetaan käyttämällä kierrätysterästä ja fossiilivapaata energiaa, jolloin tuotannon fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat käytännössä nolla, sanoo myyntijohtaja Lotta Ruottinen.
Ruottisen mukaan SSAB:n Luulajan tehdas on käynnistymässä vuonna 2029, jolloin fossiilivapaan teräksen valmistaminen on mahdollista.